Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

04 juli 2011

Promotie: mw. G. Onuta, 14.45 uur, Doopsgezinde kerk, Oude Boteringestraat 33, Groningen

Proefschrift: Transplant arteriosclerosis and in-stent restenosis. Experimental studies on pathomechanisms and therapeutic intervention

Promotor(s): prof.dr. J.L. Hillebrands, prof.dr. F.G.M. Kroese

Faculteit: Medische Wetenschappen

Diabetesmedicijn effectief tegen bloedvatvernauwing

Een medicijn dat wordt gebruikt om diabetespatiënten te behandelen, gaat vernauwing van bloedvaten in getransplanteerde organen tegen. Dat blijkt uit onderzoek van promovendus Geanina Onuta. Het medicijn, rosiglitazone geheten, wordt normaal gesproken gebruikt om patiënten gevoeliger te maken voor insuline.

Over bloedvatvernauwing in getransplanteerde organen (transplantaat arteriosclerosis; TA) is nog veel onduidelijk. Een medicijn is nog niet beschikbaar. Samen met bloedvatvernauwing na het plaatsen van een stent (in-stent restenosis; ISR) is TA een belangrijke en levensbedreigende bloedvatvernauwende afwijking aan slagaders. Beide aandoeningen gaan gepaard met schade aan het endotheel, ontstekingsreacties en ophoping van gladde spiercellen aan de binnenzijde van het bloedvat.

Onuta bracht diverse moleculaire aspecten in kaart die ten grondslag liggen aan deze aandoeningen. Ze ontdekte niet alleen het beschermende effect van rosiglitazone, maar ook dat de gladde spiercellen die na ISR in bloedvaten ontstaan, niet uit het beenmerg afkomstig zijn, maar mogelijk uit de vaatwand zelf. Diabetes blijkt de groei van deze gladde spiercellen bovendien te bevorderen. Ten slotte ontdekte Onuta een samenhang tussen de genetische aanleg voor TA en de groei van gladde spiercellen. Deze inzichten kunnen helpen bij de ontwikkeling van nieuwe therapieën om de onderzochte vormen van bloedvatvernauwing te voorkomen of te behandelen.

Geanina Onuta (Roemenië, 1978) studeerde geneeskunde in Iasi, Roemenië. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Celbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek werd mede gefinancierd door de Jan Kornelis de Cock Stichting.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:12