Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Influence of metal-on-metal wear on infection in hip arthropasty

12 oktober 2011

Promotie: dhr. A.H. Hosman, 14.30 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Influence of metal-on-metal wear on infection in hip arthropasty

Promotor(s): prof.dr.ir. H.J. Busscher, prof.dr. H.C. van der Mei, prof.dr. S.K. Bulstra

Faculteit: Medische Wetenschappen

Metaal-op-metaal kunstheupen: verhoogde kans op infectie

Hoe ouder we worden, hoe vaker we gebruik zullen maken van implantaten zoals kunstgewrichten. Er zijn verschillende kunstgewrichten verkrijgbaar, onder meer metaal-op-metaal-gewrichten (MOM) en metaal-op-plastic-gewrichten (MOP). In de loop van de tijd slijten deze gewrichten altijd een beetje. Over de effecten van zogenoemde ‘slijtageproducten’, het slijpsel dat vrijkomt bij belasting van het gewricht, op het menselijke immuunsysteem en bacteriegroei is nog onvoldoende bekend.

Anton Hosman onderzocht de invloed van slijpsel van metaal-op-metaal- heupprotheses op diepe infecties. In een laboratoriumopstelling bleek het slijpsel bacteriegroei te remmen; in een diermodel bleek het het immuunsysteem te remmen. Verder stelt de promovendus vast dat in de eerste acht jaar na implantatie van een MOM-heupprothese in 1,2 procent van de gevallen een infectie optreedt, terwijl dit bij MOP-protheses in 0,8 procent het geval is. De oorzaak ligt in een verminderd functioneren van macrofagen: witte bloedcellen die helpen infecties te bestrijden. De promovendus concludeert dat de slijtageproducten van MOM-kunstheupen verantwoordelijk zijn voor het verhoogde infectierisico.

Anton Hosman (Amsterdam, 1983) studeerde geneeskunde te Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Biomedische Technologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen het Kolff instituut. Hosman is in opleiding tot orthopedisch chirurg in het UMCG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:12