Inclusief onderwijs: anders omgaan met verschillen
Oratie: dhr. prof.dr. S.J. Pijl, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Titel: Inclusief onderwijs: anders omgaan met verschillen
Leeropdracht: Orthopedagogiek, in het bijzonder met betrekking tot ‘inclusief onderwijs’
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Het is heel gebruikelijk in Nederland om een leerling met beperkingen en/of gedragsproblemen te verwijzen naar een aparte school voor speciaal onderwijs. In de afgelopen decennia zijn er echter steeds meer vraagtekens bij deze werkwijze geplaatst. Het alternatief is dat leerlingen met beperkingen en/of gedragsproblemen onderwijs in de gewone school krijgen samen met hun leeftijdsgenoten uit de buurt. Dat wordt aangeduid als ‘inclusief onderwijs’.
De overheid heeft op verschillende manieren de ontwikkeling naar inclusief onderwijs gestimuleerd, maar in de praktijk is het nog niet zo eenvoudig scholen inclusiever te maken. Alhoewel er veel voorbeelden van inclusief onderwijs in Nederland zijn, kiezen veel scholen er juist voor steeds meer leerlingen te verwijzen.
Het nadeel daarvan is dat deze leerlingen uit hun lokale samenleving gehaald worden. De gewone school geeft kinderen met beperkingen en/of gedragsproblemen de mogelijkheid sociale relaties op te bouwen met andere kinderen uit de buurt.
Het hebben (en houden) van vriendschappen is een belangrijk doel van inclusief onderwijs. In onderzoek is nagegaan of dat ook lukt. De resultaten laten zien dat ongeveer een kwart van de leerlingen met beperkingen en/of gedragsproblemen geenof erg weinig vrienden heeft. De rest redt zich in sociaal opzicht goed.
Dat is overigens niet direct een reden om leerlingen naar het speciaal onderwijs te sturen. De vraag is hoe leerlingen ondersteund kunnen worden in het verwerven van vriendschappen. Verder kan het voor een deel van de leerlingenmet beperkingen en/of gedragsproblemen goed zijn (tijdelijk) in (part-time) tussenvormen van gewoon en speciaal onderwijs les te krijgen.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:17 |
Meer nieuws
-
16 april 2024
RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information
De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...
-
09 april 2024
Kirsten van den Bosch: ‘Studenten verbinden met de praktijk is echt in elke opleiding haalbaar’
Dr. Kirsten van den Bosch en haar team wonnen de Best Practice Award 2024 met hun initiatief om studenten te verbinden met organisaties om echte problemen op te lossen binnen Academic Learning Communities.
-
03 april 2024
Onderzoek: veel stress bij Groningers vanwege de gaswinningsproblematiek, ook onder ouderen
De gaswinningsproblematiek heeft nog altijd veel effect op mensen in Groningen. Uit vragenlijstonderzoek blijkt dat mensen die meerdere keren schade aan hun woning hadden, een steeds slechtere gezondheid hebben. Daarnaast laten interviews met...