Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Effector mechanisms of ANCA-associated glomerulonephritis

03 november 2010

Promotie: mw. B.S. van der Veen, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Effector mechanisms of ANCA-associated glomerulonephritis

Promotor(s): prof.dr. P. Heeringa, prof.dr. G. Molema

Faculteit: Medische Wetenschappen

Medicijn tegen ANCA-glomerulonefritis stap dichterbij

Wanneer een suikergroep van het ANCA-molecuul verwijderd wordt, is dit niet langer ziekteverwekkend. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Betty van der Veen. Een doeltreffend medicijn tegen ANCA-geassocieerde glomerulonefritis komt hiermee een stap dichterbij.

ANCA-geassocieerde glomerulonefritis is een zeer ernstige, maar ook een zeer zeldzame aandoening. In Europa treft de ziekte jaarlijks 1 op de 50.000 mensen. De ziekte ontstaat door een auto-immuunreactie die ontsteking in de nierfilters veroorzaakt, waardoor de nieren hun werk niet meer goed kunnen doen. De huidige behandeling van patiënten met deze aandoening berust op algehele onderdrukking van het immuunsysteem. Deze behandeling is niet toereikend en gaat gepaard met ernstige bijwerkingen.

Het onderzoek van Van der Veen laat zien dat er mogelijk doelgerichter tegen de ziekte kan worden opgetreden. Niet alleen het ANCA-molecuul is een potentieel aangrijpingspunt voor nieuwe medicijnen, maar ook de complementreceptor C5aR blijkt een veelbelovend doelwit. Voor er een medicijn kan worden ontwikkeld, moeten deze aangrijpingspunten nader worden onderzocht. De inzichten uit dit onderzoek kunnen ook bijdragen aan de behandeling van andere auto-immuunziektes.

Betty van der Veen (Jistrum, 1982) studeerde Medische Biologie te Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Pathologie en Medische Biologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek werd mede gefinancierd door NWO, de Nierstichting en enkele buitenlandse subsidieverstrekkers. Van der Veen werkt nu als Klinisch Chemicus in opleiding in het Medisch Centrum Leeuwarden.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:16