Over ons Actueel Evenementen Promoties

Living with toxicity

Disruptive temporalities in visual art and literature
Promotie:Mw. R.E. (Ruby) de Vos
Wanneer:23 mei 2022
Aanvang:16:15
Promotor:P. (Pablo) Valdivia Martin, Prof
Copromotor:V. (Vera) Alexander, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Living with toxicity

Wat kunst ons vertelt over het leven met giftige stoffen

De wereld van vandaag is in wezen toxisch: toxiciteit is overal op aarde te vinden en alle mensenlichamen dragen sporen van industriële giftige stoffen met zich mee. We leven met toxiciteit. Wanneer deze nieuwe status quo bestudeerd wordt, ligt de nadruk meestal op de impact van toxiciteit op de gezondheid. Ruby de Vos beargumenteert in haar proefschrift dat toxiciteit ook invloed heeft op de individuele en collectieve tijdservaringen, die ons hedendaags leven vormgeven. Daarnaast betoogt ze dat kunst en literatuur een cruciale rol spelen in het identificeren en begrijpen van deze ontwikkelingen.

Living with Toxicity ziet toxiciteit als een fundamenteel temporeel fenomeen: bepaalde toxische stoffen blijven tot ver in de toekomst aanwezig in het milieu, lichamen kunnen sporen dragen van chemicaliën die al decennialang niet meer geproduceerd worden, en de effecten van toxiciteit worden vaak past jaren later zichtbaar, resulterend in een voortdurende staat van onzekerheid. Inzicht krijgen in de temporele aspecten van toxiciteit is dan ook van cruciaal belang om te kunnen doorgronden hoe het leven met toxiciteit vorm krijgt. Beeldende kunst en literatuur kunnen licht werpen op de notoir ongrijpbare fenomenen tijd en toxiciteit. Wat de bestudeerde kunstwerken verbindt, is dat zij uitnodigen om na te denken over hoe gevestigde manieren om je tot tijd te verhouden in toenemende mate onder druk komen te staan door het leven met toxiciteit. Uiteindelijk beargumenteert dit proefschrift dat temporele desoriëntatie en instabiliteit, samen met het gevoel van impasse dat het leven met toxiciteit genereert, nadrukkelijk gezien moeten worden als vormen van toxisch geweld.

Ruby de Vos werpt met haar onderzoek een genuanceerde en bredere blik op de (langetermijn)effecten van toxische en radioactieve materialen in ons dagelijks leven, en hoe mensen daar betekenis aan geven. Deze thematiek is extra relevant nu recentelijk de dreiging/realiteit van kernwapens en chemische wapens sterk is toegenomen.