Over ons Actueel Evenementen Promoties

New biocatalytic approaches for alcohol oxidations and ketone reductions using (deaza)flavoenzymes

Promotie:C. (Caterina) Martin
Wanneer:04 december 2020
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. ir. M.W. (Marco) Fraaije, prof. dr. D.B. Janssen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
New biocatalytic approaches for alcohol oxidations and ketone
reductions using (deaza)flavoenzymes

Onderzoek naar enzymen voor de industrie

Het werk wat beschreven wordt in het proefschrift van Caterina Martin focust zich op het bestuderen en ontwikkelen van flavo- en deazaflavoenzymen in het kader van biokatalyse. In de afgelopen jaren hebben bio-katalytische oxidaties uitgevoerd door flavine-afhankelijke enzymen grote belangstelling gekregen in de academische wereld en de industrie. Ondanks het feit dat sommige flavoproteïne oxidases welbekend zijn en veelvuldig worden toegepast in de biotechnologie, zijn er vele flavoproteïne oxidases die nog nooit overwogen zijn voor biokatalyse. Martin beschrijft de verbetering van de industriële bruikbaarheid redox-enzymen die zijn te gebruiken voor selectieve alcohol oxidatie of keton reductie, onder meer door ze minder gevoelig te maken voor hitte.

Caterina Martin verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Biotechnologie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) met financiering via NWO. Zij werkt nu als Senior Researcher bij het Groningse bedrijf GECCO Biotech.