Over ons Actueel Evenementen Promoties

Sensors@work

Towards monitoring physical workload for sustainable employability
Promotie:dr. ir. C.C. (Charissa) Roossien
Wanneer:24 maart 2021
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. M.F. (Michiel) Reneman, prof. dr. ir. G.J. (Bart) Verkerke
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Sensors@work

Innovatieve monitoringssystemen voor werkbelasting bij  werknemers

Door de stijgende levensverwachting en pensioenleeftijd wereldwijd vergrijst de beroepsbevolking. Deze oudere werknemers hebben vaak te maken met een disbalans tussen werkcapaciteit en werkbelasting, en dat heeft een negatief effect op hun werkvermogen, gezondheid en veiligheid. In dit proefschrift ontwikkelde en onderzocht Roossien vier verschillende monitoringssystemen die de fysieke belasting van de werknemers in de gaten houdt en hun fysiologische reactie kan bepalen.

Allereerst onderzocht Roossien een slimme stoel, die het zitgedrag van kantoormedewerkers kon volgen. De werkhouding en bewegingen van fysiek actieve werknemers, en de bijbehorende belasting, kon in de gaten gehouden worden met een sensorpak en een speciaal ontwikkeld kunstmatig neuraal netwerk. Voor het analyseren van de interne fysiologische reacties ontwikkelde Roossien een innovatieve headset die de ademgassen en daarmee het energieverbruik kon bepalen. Het laatste monitoringssysteem was een draagbare thermometer in het oor om de kerntemperatuur te controleren, maar deze bleek niet nauwkeurig genoeg in verschillende werkomgevingen.

Roossien hoopt dat deze ontwikkelingen na de laatste ontwerp- en validatiestappen een bijdrage kunnen leveren aan het beter afstemmen van de werkbelasting bij werknemers. Wel kaart ze aan dat het in het ontwerp van dit soort systemen belangrijk is om rekening te houden met hoe het monitoringssysteem de werknemers en ook werkgevers beïnvloeden, en dat het samenspel tussen ontwerp en uitvoering cruciaal is voor het succes.

Curriculum Vitae

Charissa Roossien (1988) studeerde Biomedische Engineering aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Revalidatiegeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is zij werkzaam als postdoc bij het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: “Sensors@work: Towards monitoring of physical workload for sustainable employability”.