Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Scientific writing in undergraduate science curricula

Reading and analyzing research articles to support physics and biology students’ written argument construction
Promotie:Mw. A. (Annelotte) Lammers
Wanneer:04 december 2020
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. M.J. (Martin) Goedhart, L. (Lucy) Avraamidou, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Scientific writing in undergraduate science curricula

Bètastudenten wetenschappelijk leren argumenteren en schrijven

Annalotte Lammers pleit ervoor het schrijfonderwijs structureler te integreren in de bachelorprogramma’s van bètaopleidingen. Zij ontwikkelde een onderwijsstrategie voor eerstejaarsstudenten gebaseerd op de veronderstelling dat artikelen waarin onderzoekers hun conclusies op zorgvuldige manier onderbouwen, als een model kunnen dienen om studenten te helpen bij het construeren van een argumentatie in hun tekst.

Lammers: 'Wetenschappelijk schrijven speelt een centrale rol binnen de wetenschap. Daarom is het van belang dat bachelorstudenten die starten met een bètaopleiding, zoals biologie, goede schrijfvaardigheden ontwikkelen. Echter, wetenschappelijk schrijven blijkt een uitdaging te zijn voor veel studenten. In het onderzoek dat wordt gepresenteerd in dit proefschrift pleiten we voor het belang om schrijfonderwijs structureler te integreren in de bachelorprogramma’s van bètaopleidingen. Daarom hebben we een onderwijsstrategie ontwikkeld om eerstejaarsstudenten te ondersteunen bij het wetenschappelijk schrijven, specifiek gericht op het construeren van een argumentatie. De kern van de onderwijsstrategie is gebaseerd op de veronderstelling dat artikelen, waarin onderzoekers hun conclusies op zorgvuldige manier onderbouwen, als een model kunnen dienen om studenten te helpen bij het construeren van een argumentatie in hun tekst. De studenten werden geïntroduceerd in de argumentatie in onderzoeksartikelen door het gebruik van een heuristiek en lees-, analyse- en schrijfactiviteiten. We implementeerden de onderwijsstrategie in een natuurkundecursus en een biologiecursus voor eerstejaars bachelorstudenten. We evalueerden de impact van de onderwijsstrategie door de teksten van de studenten te analyseren, studenten en docenten te interviewen en een vragenlijst uit te zetten onder studenten. De onderzoeksresultaten lieten zien dat de onderwijsstrategie studenten hielp bij het schrijven van teksten op basis van onderzoeksartikelen. Met het onderzoek uit dit proefschrift geven we wetenschappelijk schrijven een prominentere plek in bètacursussen en moedigen we docenten en onderwijsontwikkelaars aan om schrijfonderwijs in te bedden in de bachelorprogramma’s van bètaopleidingen.'