Over ons Actueel Evenementen Promoties

Proton radiography for in vivo range verification in adaptive proton therapy

Promotie:Mw. C. (Carmen) Seller Oria
Wanneer:18 januari 2023
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. S. Both, dr. S. (Sytze) Brandenburg
Copromotor:dr. B. Knaeusl
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Proton radiography for in vivo range verification in adaptive
proton therapy

Protonenradiografie voor in vivo bereikverificatie bij adaptieve protonentherapie

Protonentherapie is een nieuwe radiotherapietechniek die gebruikmaakt van de kenmerkende dosisdepositie van protonenbundels door materie om een zeer lokale behandeling via straling te leveren. Met deze technologie wordt de tumor de gewenste stralingsdosis gegeven en kunnen gezonde organen rondom de tumor efficiënter worden gespaard dan met conventionele röntgenbestraling. Aangezien de dosis zeer plaatselijk wordt afgegeven, is het belangrijk om mogelijke afwijkingen van het behandelplan gedurende het hele behandeltraject (ongeveer 30 dagen) te kwantificeren. Afwijkingen kunnen optreden als gevolg van veranderingen in de anatomie van de patiënt, gewichtsverlies of -toename, veranderingen in de tumorgrootte of verkeerde uitlijning van de patiëntpositie.

Seller Oria had als doel van haar proefschrift om een instrument voor kwaliteitscontrole in de behandelkamer te ontwikkelen om de bestaande bronnen van afwijking te kwantificeren vlak voordat de behandeling wordt gegeven, en om het behandelplan indien nodig aan te passen.

Protonenradiografie is een beeldvormende techniek waarbij gebruik wordt gemaakt van protonenstraling om een beeld van de patiënt te verkrijgen. Het voordeel van deze techniek is dat voor behandeling en beeldvorming hetzelfde type straling wordt gebruikt. In dit proefschrift werd protonenradiografie voorgesteld als een hulpmiddel voor kwaliteitscontrole om oorzaken van afwijkende behandelingen in de behandelkamer op te sporen. Verschillende stralingsdetectoren werden onderzocht om protonenradiografie in de kliniek te implementeren, en er werden verschillende simulatie- en experimentele studies uitgevoerd om te onderzoeken hoe protonenradiografie afwijkingen kan detecteren en planaanpassingen kan triggeren. Het proefschrift werd afgesloten met protonenradiografie-acquisities bij patiënten met hoofd-halskanker die werden behandeld met protonentherapie.

CV Carmen Seller Oria

Carmen Seller Oria (1994) studeerde Fundamental Physics (bachelor) aan de Universiteit van Catabria, Spanje, en daarna Medical Physics (master) aan de Ludwig Maximilian Universiteit van München, Duitsland. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de Radiotherapie-Oncologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: Proton radiography for in vivo range verification in adaptive proton therapy.