Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. J. van den Born
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Understanding the biological role of the carnosine - carnosinase
system in diabetes & beyond

De biologische rol van het carnosine-carnosinase-systeem bij diabetes en daarbuiten

Hoge serumconcentraties van carnosinase, het enzym dat de circulerende, beschermende dipeptiden carnosine en anserine afbreekt, zijn in verband gebracht met het risico op het ontwikkelen van diabetische nefropathie. In haar proefschrift heeft Rodriguez Niño de aanwezigheid en mogelijke betekenis van carnosinase in de urine onderzocht bij patiënten met type 2 diabetes en bij ontvangers van een niertransplantaat. Bij deze laatste groep werden naast carnosinase ook concentraties van carnosine, anserine en 1-methylhistidine in urine gemeten. In verdere in vitro en in vivo studies heeft zij onderzocht of carnosine door oxidatieve-carbonyl stress-geïnduceerde effecten verlicht, en in diabetische muizen heeft zij het effect van overexpressie van carnosinase en carnosine voeding op diabetes-geïnduceerde veranderingen in de glomerulaire hemodynamica, afgemeten aan afferente arteriolaire vasodilatatie, onderzocht.

Bij patiënten met type 2 diabetes en chronische nierziekte was carnosinase in de urine geassocieerd met achteruitgang van de nierfunctie en albuminurie. In niertransplantatiepatiënten waren de carnosinespiegels verlaagd en hoge carnosinasespiegels in de urine waren geassocieerd met een hoger risico op transplantaatfalen, terwijl hoge niveaus van 1-methylhistidine in deze populatie geassocieerd waren met een positieve invloed op langetermijnuitkomsten. In vitro-onderzoeken toonden aan dat behandeling met carnosine het redoxmilieu beïnvloedt, maar geen invloed heeft op door oxidatieve-carbonyl stress-geïnduceerde veranderingen in cellen. Bij diabetische muizen resulteerde suppletie met carnosine in gedeeltelijke normalisatie van de afferente arteriole vasodilatatie. In diabetische muizen die carnosinase tot overexpressie brengen, werd een positieve associatie gevonden tussen serumcarnosinase niveaus en de mate van vergroting van de afferente arteriole.

Al met al breiden de onderzoekresultaten, zoals in dit proefschrift beschreven, het bestaande bewijs uit dat het carnosine-carnosinase-systeem een geschikt doelwit kan zijn voor de behandeling van diabetische nefropathie en andere aandoeningen waarbij ontsteking de overhand heeft.

CV Maria Rodriguez NiñoMaria

Rodriguez Niño (1988) studeerde Geneeskunde aan Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud (FUCS) -Hospital San José in Bogotá, Colombia. Daarna kreeg ze een beurs om een masteropleiding te volgen aan de Rijksuniversiteit Groningen, binnen het programma Medical and Pharmaceutical Drug Innovation. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Interne Geneeskunde - Nefrologie onder supervisie van Prof. Stephan Bakker en in samenwerking met de Universiteit van Heidelberg in Duitsland. Na haar doctoraatsverdediging is ze van plan te solliciteren bij de Endocrinologie-Interne Geneeskunde in Duitsland. De titel van haar proefschrift luidt: Understanding the biological role of the carnosine - carnosinase system in diabetes & beyond.