Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotors:dr. J. Schortinghuis, dr. B. van Minnen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Reconstruction of the resorbed maxilla with iliac crest or
calvarial bone grafts

Reconstructie van de geresorbeerde bovenkaak met bekkenkambot of schedeldakbot

Wanneer iemand een kunstgebit draagt, gebeurt het regelmatig dat dit kunstgebit onvoldoende houvast heeft, waardoor de patiënt er niet goed mee kan functioneren. Implantaten kunnen dan een oplossing bieden. De patiënt kan het kunstgebit hierop kan vastklikken, het zogenaamde ‘klikgebit’. In de bovenkaak is echter vaak te weinig bot aanwezig om de implantaten met voldoende stabiliteit te kunnen plaatsen. Het bot moet dan worden aangevuld. Als er veel bot nodig is, werd voorheen vaak bot geoogst uit de bekkenkam. Een belangrijk nadeel daarvan is dat patiënten een bepaalde periode veel last kunnen hebben van pijnklachten, met name bij het lopen. Daarom wordt de laatste jaren steeds vaker als alternatief voor bot uit het schedeldak gekozen.

Uit het promotieonderzoek van Wortmann komt naar voren dat patiënten minder pijnklachten hebben wanneer schedeldakbot in plaats van bekkenkambot wordt gebruikt. Een tweede voordeel van schedeldakbot is dat het minder resorbeert dan bekkenkambot; met andere woorden, het botvolume blijft stabieler.

Ook zocht Wortmann uit of er nog andere voordelen of nadelen waren voor schedeldakbot ten opzichte van bekkenkambot. Het oogsten zowel schedeldakbot als bekkenkambot veroorzaakte echter zeer weinig complicaties en de patiënten waren even tevreden of er nu schedeldakbot of bekkenkambot was geoogst.

Curriculum Vitae

Dagmar Wortmann (1991) studeerde zowel Geneeskunde als Tandheelkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds september 2021 is zij in opleiding tot kaakchirurg bij de afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Haar promotieonderzoek vond ook aldaar plaats. De titel van haar proefschrift luidt: Reconstruction of the resorbed maxilla with iliac crest or calvarial bone grafts. A comparison.