Over ons Actueel Evenementen Promoties

Connecting secondary school quantum physics and nature of science

Possibilities and challenges in curriculum design, teaching, and learning
Promotie:Mw. H.K.E. (Kirsten) Stadermann
Wanneer:22 maart 2022
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. M.J. (Martin) Goedhart, prof. dr. D. (Diederik) Roest
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Connecting secondary school quantum physics and nature of science

Laat middelbare scholieren begrijpen hoe wetenschap werkt

Volgens Kirsten Stadermann is het belangrijk dat leerlingen nadenken over vragen als: Hoe komt wetenschappelijke kennis tot stand? Hoe ‘zeker’ is wetenschappelijke kennis? Wat betekent wetenschappelijk onderzoek voor de maatschappij? Natuurwetenschappelijke vraagstukken zijn belangrijk in het publieke debat en bij persoonlijke beslissingen. Desondanks is er in natuurkundelessen weinig aandacht voor zulke vragen. Quantumfysicalessen zouden daar verandering in kunnen brengen. Wetenschap staat niet vast, leren scholieren bij quantumfysica.  Dit vak is sinds 2016 onderdeel van het natuurkunde-examen voor het vwo. Het is een zeer uitdagend onderwerp omdat quantumobjecten zowel eigenschappen van golven als van deeltjes kunnen vertonen. Zulke eigenaardigheden van quantumfysica bieden kansen om leerlingen kennis te laten maken met eigenschappen, werkwijzen en grenzen van de wetenschap. Kennis over deze aspecten van wetenschap wordt steeds belangrijker.

Bij een onderzoek op Nederlandse scholen bleken leerlingen die quantumfysicalessen gevolgd hadden, een goed beeld van de aard van de natuurwetenschappen te hebben. Helaas wordt er in leerboeken weinig gebruik gemaakt van de kans om wetenschappelijke processen te bespreken. Met speciaal ontwikkeld lesmateriaal probeert Stadermann leerlingen erover te laten discussiëren. Docenten gebruikten het materiaal graag om bijvoorbeeld op de rol van modellen in de wetenschap en verschillende interpretaties van de quantumfysica in te gaan. Ook konden ze er de wetenschap een menselijker gezicht mee geven.

Stadermann hoopt curriculumontwikkelaars, lerarenopleiders en schoolboekauteurs te inspireren om het denken over wetenschappelijke processen nadrukkelijk in het quantumfysica-onderwijs te integreren. Volgens haar zou het één van de meest belangrijke doelen van het natuurkunde-onderwijs moeten zijn om leerlingen te laten begrijpen hoe wetenschap werkt; quantumfysica is er een geschikt onderwerp voor.