Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. T.J.W. (Dorine) van Driel-de Jong
Wanneer:11 november 2020
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. R.C. (Richard) Oude Voshaar, prof. dr. J.G.M. (Judith) Rosmalen
Copromotors:dr. P.H. Hilderink, dr. D.J.C. (Denise) Hanssen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Factors associated with the persistence of medically unexplained
symptoms in later life

Analyse van oudere patiënten met Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten

Patiënten kunnen soms gedurende langere tijd last hebben van lichamelijke klachten waarvoor geen lichamelijke verklaring kan worden gevonden. We noemen dit SOLK, Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten. Deze patiënten vormen een moeilijke doelgroep voor artsen en psychologen, en daardoor is er nog weinig kennis over met name ouderen van 60 jaar en ouder met SOLK. In dit proefschrift onderzocht Van Driel-de Jong daarom verschillende factoren die geassocieerd zijn met langdurige SOLK bij oudere patiënten, en manieren om deze factoren te meten.

In het onderzoek vond Van Driel-de Jong veel overeenkomsten tussen de factoren die bijdragen aan het voortbestaan van SOLK bij ouderen en jongere volwassenen met SOLK, maar er waren toch ook zeker verschillen te vinden. Zo noemden oudere patiënten vaker sociale factoren zoals disfunctionele relaties met vrienden, familie en hulpverlening. Daarnaast moet bij het meten van SOLK extra rekening worden gehouden met de lichamelijke klachten die bij het ouder worden horen. Ook stelde van Driel-de Jong vast dat internettherapie voor SOLK veel meer problemen opleverde bij ouderen met psychische klachten dan bij jongere volwassenen.

Volgens Van Driel-de Jong is het mogelijk voor artsen en psychologen om bij de intake en behandeling rekening te houden met leeftijdsspecifieke kenmerken, en zijn er geen redenen om ouderen met SOLK uit te sluiten van behandeling. Wel moet er dan meer aandacht komen voor deze doelgroep tijdens de opleiding en in het onderzoek. Pas dan kan het dagelijks functioneren en de kwaliteit van leven van deze doelgroep echt verbeteren.

Curriculum Vitae

Dorine van Driel-de Jong (1966) studeerde Psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij het SHARE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is zij werkzaam als klinisch psycholoog bij haar eigen praktijk SeniorBeter. De titel van haar proefschrift luidt: “Factors associated with the persistence of medically unexplained symptoms in later life”.