Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
An economic assessment of high-dose influenza vaccine

Effect van griepvaccins voor ouderen op ziekenhuisopnames

Mensen van 65 jaar of ouder lopen na een griepinfectie een groter risico op complicaties dan jongvolwassenen. Dit komt deels door de mindere werking van het griepvaccin. Mede daarom worden in de Verenigde Staten twee vaccins aangeboden speciaal voor senioren: HD-IIV3 en allV3. HD-IIV3 is echter duurder dan normale vaccins en allV3, en in dit proefschrift onderzoekt Van Aalst of deze hogere prijs terecht is.

HD-IIV3 bevat een hogere dosis antigenen en probeert zo het lichaam meer antistoffen aan te laten maken, terwijl aan allV3 squaleenolie is toegevoegd, wat de immuunrespons op het vaccin zou moeten verbeteren. Om te kijken hoe de mensen op deze verschillende vaccins reageerden, maakte Van Aalst gebruik van data die hij verkreeg via de Veterans Health Administration (VHA) en een nationale ‘managed care’ aanbieder geaffilieerd met Optum.

Deze grote databases maken dit soort cohortstudies mogelijk, maar brengen wel unieke uitdagingen met zich mee bij het zoeken naar causale verbanden. Daarom ontwikkelde Van Aalst een nieuwe benadering voor het interpreteren van de data. Uit zijn analyse bleek dat mensen die gevaccineerd zijn met HD-IIV3 minder vaak in het ziekenhuis opgenomen hoeven worden. De ziekenhuiskosten die hiermee uitgespaard worden, compenseren volgens Van Aalst de hogere prijs van dit vaccin.

Curriculum Vitae

Rob van Aalst (1970) studeerde Industrial Engineering and Management Science aan de Technische Universiteit Eindhoven. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan onderzoeksinstituut SHARE van het Universitair Medisch Centrum Groningen, en werkte hij als epidemioloog bij Sanofi Pasteur. De titel van zijn proefschrift luidt: "An economic assessment of high-dose influenza faccine: Estimating the vaccine-preventable burden of disease in the United States using real-world data."