Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Hidradenitis suppurativa

Meer inzicht in huidaandoening hidradenitis suppurativa

Hidradenitis suppurativa (HS) is een veelvoorkomende, chronische en onaangename huidaandoening. Bij deze aandoening krijgen patiënten pijnlijke ontstekingen zoals abcessen of onderhuidse tunnelvorming in hun lichaamsplooien, zoals de oksels en de liezen. Het is echter nog niet bekend wat HS veroorzaakt en helaas is er ook nog geen behandeling die tot genezing leidt. In dit proefschrift onderzoekt Rondags daarom verschillende aspecten van HS, en probeert zo meer over deze ziekte te weten te komen.

In haar onderzoek vond Rondags dat HS vaker voorkomt bij patiënten met de reumatologische aandoening axiale spondylartritis. Daarnaast lijken verschijnselen van spondyloartritis vaak voor te komen bij HS patiënten. Spondyloartritis is net als HS een auto-inflammatoire aandoening, en ze delen kenmerken van het ziekteproces en behandelopties. Het is daarom belangrijk hier rekening mee te houden. Daarnaast vond Rondags dat de recent ontwikkelde ‘refined Hurley classificatie’, om de verschillende stadia van HS beter aan te duiden, betrouwbaar is. Ook identificeerde ze verschillende categorieën HS patiënten, wat mogelijk bruikbaar is voor klinische en epidemiologische studies. Tot slot onderzocht ze een casus van een patiënt met HS op de wreef van zijn voet. Dit is een atypische locatie, die de theorie ondersteunt dat mechanische stress een risicofactor is in het ontstaan van HS.

Curriculum Vitae

Angelique Rondags (1988) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit van Maastricht. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan het onderzoeksinstituut GUIDE en de afdeling Dermatologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is zij werkzaam als dermatoloog in opleiding bij het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: “Hidradenitis suppurativa. Rheumatologic comorbidities, classification, categorization, and mechanical stress”.