Over ons Actueel Evenementen Promoties

Lateral organization of proteins and lipids in the plasma membrane and the kinetics and lysine transport in Saccharomyces cerevisiae

Promotie:Dhr. J.S. (Joury) van 't Klooster
Wanneer:18 september 2020
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. B. (Bert) Poolman, prof. dr. D.J. (Dirk) Slotboom
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Lateral organization of proteins and lipids in the plasma membrane
and the kinetics and lysine transport in Saccharomyces cerevisiae

Nieuwe inzichten in organisatie van gistcel membraan

Het plasmamembraan van gist is enorm robuust. Men denkt dat dit wordt veroorzaakt door de ordelijke rangschikking van de lipiden waaruit het plasmamembraan is opgebouwd. De geordende structuur zorgt er voordat opgeloste stoffen er nauwelijks doorheen kunnen en dat eiwitten zeer traag diffunderen in de membraan, in vergelijking met bijvoorbeeld menselijke of bacteriële cellen. Echter, hoe membraaneiwitten functioneren in zo’n sterk geordende omgeving is onbekend.

Tijdens zijn promotieonderzoek bestudeerde Joury van ‘t Klooster de kinetiek van lysine transport en de laterale organisatie van eiwitten en lipiden in het plasmamembraan van gist. Zijn onderzoek richtte zich op de structuur en het functioneren van membraaneiwitten en de rol die lipiden hierin spelen. Daarbij richtte Van ’t Klooster zich speciaal op een lysine transporter. Hierbij heeft hij de oorzaak van de unidirectionele richting van lysine transport gedeeltelijk ontrafeld. Daarnaast heeft Van ‘t Klooster regio’s in het eiwit geïdentificeerd die belangrijk zijn voor de lokalisatie en functie.

Verder heeft hij bestaande methoden gecombineerd en daarmee een analyse ontwikkeld voor de identificatie en kwantificering van lipiden die sterk met membraaneiwitten geassocieerd zijn. Hiermee heeft hij aangetoond dat het lipiden-profiel rondom membraaneiwitten anders is dan het profiel van het volledige plasmamembraan. Ook heeft hij laten zien dat de lysine transporter specifieke lipiden nodig heeft die sterker overeenkomen met het lipiden profiel rondom membraaneiwitten dan met het profiel van het volledige plasmamembraan. Tot slot draagt hij een model aan voor de laterale organisatie van eiwitten en lipiden in het plasmamembraan van gist.

Het promotieonderzoek van Joury van ’t Klooster vond plaats bij de afdeling Enzymologie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB), met financiering via het BE-Basic R&D Program en een NWO TOP-PUNT subsidie.