Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Gene-environment interactions in disruptive behaviors

Omgeving en erfelijkheid beide belangrijk bij ontstaan gedragsproblemen bij kinderen en jongeren

Veel kinderen en adolescenten hebben last van gedragsproblemen. Deze problemen hebben vaak een grote impact, zowel op de jongere zelf als op de omgeving. In dit proefschrift onderzocht Ruisch de rol die erfelijkheid en omgevingsfactoren spelen bij deze gedragsproblemen, en het samenspel tussen erfelijkheid en de omgeving.

Voor het onderzoek maakte Ruisch gebruik van grote internationale studies waar zowel biologische data als informatie over gedrag werden verzameld. Uit analyse van deze gegevens bleek dat veel verschillende erfelijke en omgevingsfactoren een rol spelen. Zowel factoren die vroeg in het leven of zelfs voor de geboorte plaatvinden, zoals alcoholgebruik tijdens de zwangerschap, als gebeurtenissen tijdens de kindertijd.

Voor gedragsproblemen bleek het samenspel tussen omgeving en erfelijke factoren ook erg belangrijk. Zo zag Ruisch dat stress bij de moeder tijdens de zwangerschap en stress bij het opgroeiende kind een rol lijkt te spelen bij het ontstaan van gedragsproblemen. Een kwetsbaarheid voor deze factoren lijkt ook mede bepaald door de genetische opbouw van de proefpersonen. Daarnaast vond de promovendus dat er ook een relatie is tussen erfelijke kwetsbaarheid voor gedragsproblemen en de verbindingen in de hersenen. Al deze resultaten laten volgens Ruisch zien dat het belangrijk is om naar zowel erfelijkheid als omgevingsfactoren te kijken bij het begrijpen van gedragsproblemen.

Curriculum Vitae

Hyun Ruisch (1988) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan de afdeling Psychiatrie van het BCN-BRAIN Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is hij werkzaam als postdoc bij Accare en Drug Target ID B.V.. De titel van zijn proefschrift luidt: “Gene-environment interactions in disruptive behaviors.”