Over ons Actueel Evenementen Promoties

Social environments and mental health

Exploring new worlds with virtual reality
Promotie:dr. C.N.W. (Chris) Geraets
Wanneer:27 oktober 2020
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. W.A. (Wim) Veling
Copromotor:dr. M. van Beilen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Social environments and mental health

Gebruik van VR therapie voor behandeling van psychiatrische stoornissen

Mensen die door een virtual reality (VR) bril kijken, wanen zich in een compleet andere wereld. Maar deze computergestuurde VR-omgevingen roepen wel echte psychologische en fysieke reacties op zoals angst, vreugde of spanning. Deze reacties zijn vergelijkbaar met reacties in echte situaties, en dit maakt VR heel geschikt voor onderzoek en behandeling van psychiatrische stoornissen. In dit proefschrift onderzocht Geraets hoe mensen zich gedragen in VR-omgevingen, en hoe dit te vertalen is naar de psychiatrische praktijk.

Geraets onderzocht het effect van VR cognitieve gedragstherapie voor mensen met een psychotische stoornis en patiënten met een sociale angststoornis. Deze patiënten oefenden in de virtuele omgeving met situaties die zij in de echte wereld vermeden, zoals een supermarkt, café of bus. Deze vorm van therapie bleek goed te werken en een effectieve behandeling te vormen voor het verminderen van paranoia en sociale angst in het dagelijks leven.

Daarnaast bleek uit onderzoek van Geraets dat mensen met en zonder kwetsbaarheid voor psychose afstand tot andere mensen op vergelijkbare wijze reguleren, dit werd onderzocht in een virtueel café. Ook vond zij dat mensen gezichtsemoties van VR gesimuleerde mensen (avatars) goed kunnen herkennen. Dit biedt nieuwe mogelijkheden voor het onderzoek naar emotieherkenning en het trainen van deze vaardigheid.

Het onderzoek naar VR in de psychiatrie bij het UMCG kwam ook al enkele keren in het nieuws, onder andere bij Nieuwsuur en Het Parool.

Curriculum Vitae

Chris Geraets (1989) studeerde Psychologie en Biomedische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Psychiatrie en het BCN-BRAIN instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is zij werkzaam als postdoc bij de Regional Forensic Psychiatric Clinic in Växjö en de universiteit van Göteborg, Zweden. De titel van haar proefschrift luidt: "Social environments and mental health:Exploring new worlds with virtual reality".