Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:dr. E.L. van der Veen
Wanneer:08 juli 2020
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. E.G.E. (Elisabeth) de Vries, prof. dr. M.N. (Marjolijn) Lub-de Hooge
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Radiopharmaceuticals for translational imaging studies in the field
of cancer immunotherapy

Radiofarmaca voor moleculaire beeldvormingsstudies op het gebied van immunotherapie bij kanker

Van der Veen richtte zich in haar proefschrift op immuuntherapie, een belangrijke nieuwe behandelstrategie voor patiënten met kanker. Met name de immuuncheckpointremmers zijn een belangrijke groep binnen de immuuntherapeutische middelen. Hoewel behandeling met immuuncheckpointremmers bij een deel van de patiënten een betere overleving geeft, blijkt niet elke patiënt op deze therapie te reageren. Bovendien kan behandeling met deze middelen leiden tot ernstige bijwerkingen. Daarom zou het helpen als het mogelijk zou zijn om beter te voorspellen welke patiënten baat zullen hebben bij immuuntherapie.

Hierbij kan moleculaire beeldvorming, zoals positron emission tomography (PET) en single-photon emission computed tomography (SPECT), met specifiek radioactief gelabelde moleculen (radiofarmaca) mogelijk helpen. Het kan informatie geven over de verdeling van deze geneesmiddelen in het gehele lichaam en de effecten van immuuntherapie op de tumor, immuuncellen en andere moleculen rondom de tumor. Via deze link is meer te lezen over moleculaire beeldvorming bij immunotherapie: https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Nieuws/Persberichten/Paginas/pet-scan-kan-effect-van-nieuwe-kankerbehandeling-voorspellen.aspx

Van der Veen had als doel van haar proefschrift om nieuwe radiofarmaca voor moleculaire beeldvorming voor toepassing bij kankerimmuuntherapie te ontwikkelen. Ze laat de uitdagende ontwikkeling en preklinische evaluatie zien van radioactief gelabelde monoklonale antilichamen en kleine moleculen gericht tegen immuuncheckpoints. Ook beschrijft ze de potentie van beeldvorming van immuuncellen in preklinische studies. Daarnaast laat ze zien hoe moleculaire beeldvorming met een tegen PD-L1-gericht antilichaam kan worden toegepast in een kleine beeldvormingsstudie. In de toekomst zou deze benadering mogelijk kunnen leiden tot een betere patiëntselectie om therapie uitkomsten van kankerimmuuntherapie te verbeteren.

CV Elly van der Veen

Elly van der Veen (1989) studeerde Farmacie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij Prof. dr. E.G.E. de Vries en dr. M.N. Lub-de Hooge, afdeling Medische Oncologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) Sinds augustus 2019 is zij in opleiding tot ziekenhuisapotheker bij de afdeling Klinische Farmacie en Farmacologie van het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: "Radiopharmaceuticals for translational imaging studies in the field of cancer immunotherapy".