Over ons Actueel Evenementen Promoties

Structure-property relationships in laser assisted and mechanically deformed advanced materials

Promotie:H. Fidder, PhD
Wanneer:20 november 2020
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. J.T.M. (Jeff) de Hosson
Copromotor:ir. V. (Václav) Ocelik, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Structure-property relationships in laser assisted and mechanically
deformed advanced materials

Vormgeving materialen met lasers

Dit onderzoek concentreert zich op de structuur-eigenschap relaties in met laser behandelde voorwerpen gemaakt van Titaan. Lasers worden in de materiaalkunde veelvuldig gebruikt voor oppervlaktebehandelingen maar Herman Fidder verkende in zijn promotieonderzoek een nieuw toepassingsgebied: het gebruik van lasers in de vormgeving van nieuwe producten. Het idee is dat thermische gradiënten die door laser in het materiaal gecreëerd worden kunnen meehelpen om een product een bepaalde uitwendige macroscopische vorm te geven. Zijn onderzoek concentreert zich op de fundamentele, materiaalkundige aspecten die bij ‘laser-manufacturing-processing’ een rol van betekenis spelen.

Het promotieonderzoek van Herman Fidder vond plaats aan de afdeling Materiaalkunde van het Zernike Institute for Advanced Materials. Hij werkt nu als lecturer aan de Cape Peninsula University of Technology.