Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. N. Steeghs
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Treatment and monitoring of patients with gastrointestinal stromal
tumours using circulating tumour DNA

Behandeling en monitoring van patiënten met gastro-intestinale stromale tumoren met behulp van circulerend tumor-DNA

Gastro-intestinale stromacel tumoren (GIST) zijn zeldzame tumoren van het maagdarmstelsel. De ziekte wordt voornamelijk veroorzaakt door een mutatie in de genen KIT of PDGFRα. Het is mogelijk om deze GIST-mutaties te detecteren in circulerend tumor-DNA (ctDNA) uit bloed. In zijn proefschrift beschrijft Boonstra de ontwikkeling van een ddPCR assay (droplet-digital PCR) waarmee de meest voorkomende KIT-mutaties gedetecteerd kunnen worden in tumorweefsel en bloedplasma. Met deze nieuwe plasmatest laat hij zien dat veranderingen in de hoeveelheid ctDNA tijdens de behandeling overeenkomt met de tumorrespons zoals gemeten met CT-scans bij patiënten met gemetastaseerde GIST.

Boonstra laat verder zien dat het analyseren van ctDNA tevens behulpzaam kan zijn in de diagnostische fase wanneer een tumorbiopt onmogelijk is. Hij heeft bovendien enkele kritische processen onderzocht bij het verkrijgen van ctDNA uit plasma en laat significante verschillen zien tussen drie veelgebruikte DNA-extractiemethoden. Dit werk laat de noodzaak zien van harmonisatie en standaardisatie van procedures bij de analyse van ctDNA voordat deze nieuwe technieken geïmplementeerd kunnen worden in de dagelijkse praktijk.

De studies in dit proefschrift laten zien dat het gebruik van ctDNA voor het stellen van de diagnose en de monitoring van de behandeling in patiënten met GIST en andere solide tumoren een veelbelovende techniek is. De voordelen met betrekking tot progressievrije en totale overleving moeten echter eerst aangetoond worden voordat het regulier gebruikt kan worden.

CV Pieter Boonstra Pieter Boonstra (1984) studeerde Geneeskunde aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Daarna was hij werkzaam als arts-assistent heelkunde in het Amstelland Ziekenhuis en Kennemer Gasthuis te Haarlem. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Medische Oncologie en Pathologie in het Universitair Medisch Centrum Groningen onder begeleiding van Prof.dr. A.K.L. Reyners en Prof.dr. E. Schuuring. Inmiddels is hij werkzaam als maag-darm-leverarts in opleiding in de Isala klinieken te Zwolle. De titel van zijn proefschrift luidt: Treatment and monitoring of patients with gastrointestinal stromal tumours using circulating tumour DNA.