Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Alternative sugar sources for biobased chemicals

Productie van platformchemicaliën uit suikers

In toekomstige biobased economieën zullen warmte, stroom, transportbrandstoffen en chemicaliën uit hernieuwbare bronnen zoals biomassa gemaakt worden. Bioraffinaderijen zullen de biomassa scheiden in fracties en vervolgens omzetten met behulp van specifieke (katalytische) processen. Naast duurzame energie en brandstoffen zullen deze bioraffinaderijen ook biobased platformchemicaliën produceren met een hoog derivatiseringspotentieel, zoals 5-hydroxymethylfurfural (HMF) uit suikers. De productie van HMF op commerciële schaal staat nog in de kinderschoenen: productiekosten zijn hoog als gevolg van hoge grondstofprijzen, lage opbrengsten en problemen met productscheiding. Identificatie van alternatieve, kostenefficiënte suiker voedingen voor HMF-synthese is van groot belang om de techno-economische levensvatbaarheid voor HMF-productie te verbeteren. Voorkeurs voedingen moeten goedkoop zijn, in grote hoeveelheden beschikbaar zijn en minimale of zelfs geen voorbehandeling vereisen.

In haar proefschrift beschrijft Ria Abdilla-Santes experimentele studies naar het gebruik van twee alternatieve suikerbronnen, namelijk ‘pyrolytische suikers’ en ‘dik sap’ voor de synthese van platformchemicaliën via katalytische routes met de nadruk op HMF. Experimentele en kinetische modelleringsstudies zijn uitgevoerd en de effecten van procesomstandigheden en katalysatoren op HMF-opbrengst werden in detail onderzocht. De verkregen resultaten laten zien dat beide voedingen zeer interessant zijn voor HMF-productie.

Het promotieonderzoek van Ria Abdilla-Santes vond plaats bij de afdeling Chemische Technologie van het ENgineering and TEchnology institute Groningen (ENTEG) met gedeeltelijke financiering  van het Indonesische Directorate general of higher education.