Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Through ketamine fields

Verdovingsmiddel ketamine als medicijn tegen pijn en depressie

Depressie heeft HIV/AIDS, malaria, diabetes en oorlog overtroffen als de belangrijkste oorzaak van invaliditeit en hoge maatschappelijke kosten wereldwijd. Het is de meest voorkomende psychiatrische aandoening in ontwikkelde landen. Een ander groot probleem voor de volksgezondheid is chronische pijn. In Europa lijdt naar schatting een op de vijf mensen aan chronische pijn. Desondanks zijn er geen universeel geaccepteerde behandelingsrichtlijnen voor de behandeling van chronische pijn. Chaves richt zich in haar proefschrift op het verdovingsmiddel ketamine als een interessant en veelbelovend medicijn voor beide aandoeningen.

Een enkele dosis ketamine verlicht binnen enkele minuten depressieve symptomen van patiënten die niet reageerden op twee of meer conventionele antidepressiva. Deze effecten houden een week tot maanden aan. Ketamine is ook effectief in de behandeling van bipolaire depressie: het vermindert zelfmoordgedachten en heeft positieve resultaten laten zien bij de behandeling van andere mentale aandoeningen, zoals posttraumatische stressstoornis en obsessief-compulsieve stoornis. Bovendien is aangetoond dat ketamine antidepressieve effecten heeft bij patiënten die niet reageren op elektroconvulsietherapie. Daarom wordt het off-label gebruik van ketamine (het gebruiken van ketamine voor andere doeleinden dan anesthesie) steeds gangbaarder in de medische setting.

Om patiënten te behandelen die ongevoelig zijn voor depressies en chronische pijnbehandelingen, doen professionals in de gezondheidszorg een beroep op mededogen om toestemming te verkrijgen om ketamine te gebruiken als antidepressivum en/of pijnstiller. Ketamine is echter een stemmingsverbeteraar en het hedonistische gebruik van het middel is wijdverbreid. Het chronische gebruik van ketamine kan tolerantie veroorzaken en het hoge risico op misbruik zorgt ervoor dat ketamine onder de Opiumwet valt. Misbruik van ketamine kan leiden tot de zogenaamde "K-blaas" (schade aan het blaasweefsel) en andere urologische symptomen.

Chaves concludeert dat ketamine schadelijk en zelfs dodelijk kan zijn, maar wanneer het in een medische setting wordt gebruikt, het middel veilig en effectief is. Om beter in kaart te brengen wat de korte- en langetermijneffecten van ketamine zijn in de behandeling van depressie en chronische pijn, moet verder onderzoek worden gedaan naar de effecten ervan op het menselijk lichaam en bewustzijn.

CV Tharcila Chaves

Tharcila Chaves (1981) is een apotheker met een masterdiploma in Geneeskunde en Sociologie van drugsmisbruik, dat ze behaalde aan de Federale Universiteit van São Paulo, Brazilië. Ze was werkzaam als docent op universiteiten in het Amazonegebied. Ook heeft ze met schadebeperkingsteams als zorgverlener gewerkt op festivals in Zuid-Amerika en Europa. In haar doctoraat, uitgevoerd aan het Rijksuniversiteit Groningen, richtte ze zich op psychedelische wetenschap. De titel van haar proefschrift luidt: “Through ketamine fields. Pain and afterglow”.