Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Heart disease in women and men

Voorkomen en detectie van hart- en vaatziekten en risico factoren bij vrouwen en mannen

In haar proefschrift bestudeert Van der Ende het voorkomen en de detectie van hart- en vaatziekten en risicofactoren en onderzoekt ze geassocieerde geslachtsverschillen. Ze beschrijft dat de primaire preventie en detectie van hart- en vaatziekten momenteel suboptimaal is in Noord-Nederland. Het aantal personen met hart- en vaatziekten is groot en het cardiovasculaire risicomanagement wordt onderbenut. Er wordt aangetoond dat het aantal voorgeschreven preventieve medicatie verhoogd kan worden, wanneer individuen en huisartsen bewust zijn van individuele risicoprofielen.

Interessant is dat vrouwen een hoger risico lopen op het onopgemerkt doormaken van een hart- en vaatziekte. In de Noord-Nederlandse populatie hebben vrouwen die een hartinfarct doormaken een grotere kans dat deze onopgemerkt blijft dan bij mannen. Daarnaast zijn criteria op het hartfilmpje (elektrocardiogram) voor het detecteren van een verdikking van de wand van de linkerhartkamer minder accuraat in vergelijking met mannen. Nieuwe criteria van het hartfilmpje voor het detecteren van een dusdanige verdikking van de hartspier worden voorgesteld, die een gelijke accuraatheid laten zien in vrouwen en mannen.

Tot slot onderzocht Van der Ende (nieuwe) risicofactoren van hart- en vaatziekten. Er wordt een oorzakelijk verband gevonden tussen een hogere bloeddruk en de verdikking van de wand van de linkerhartkamer, maar niet tussen een hogere rusthartslag en coronaire hartziekten, zoals een hartinfarct.

CV Yldau van der Ende

Yldau van der Ende (1993) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na het afronden van haar bachelordiploma, solliciteerde zij succesvol voor een MD/PhD-traject. Dit maakte het mogelijk om de Geneeskunde master te combineren met een promotieonderzoek. Het promotieonderzoek vond plaats op de afdelingen Cardiologie en Epidemiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen onder supervisie van Prof. Dr. P. van der Harst en Prof. Dr. H. Snieder. Gedurende dit traject voltooide Van der Ende ook de epidemiologie B (Ma + PhD) opleiding. Na het afronden va haar promotieonderzoek zal zij werkzaam zijn als arts-assistent op de afdeling Cardiologie in het Reinier de Graaf Gasthuis. De titel van haar proefschrift luidt: “Heart disease in women and men. Insights from Big Data”.