Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Hydrogen potential in the future EU energy system

Waterstof goedkope weg naar koolstofarm energiesysteem

Klimaatopwarming is voornamelijk veroorzaakt door antropogene emissies en kan resulteren in verlies van biodiversiteit, volksverhuizingen, verhoogde ongelijkheid en extreme weersomstandigheden. Om deze gevolgen tot een minimum te beperken, zijn ingrijpende veranderingen nodig in het komende decennium, met het oog op een koolstofneutraal energiesysteem tegen het midden van de eeuw. Het onderzoek van Herib Blanco Reaño richt zich op waterstof en hoe dit kan bijdragen tot het bereiken van dit (bijna) nul-emissie systeem. Waterstof wordt momenteel al in de industrie gebruikt en kan potentieel ook veilig worden gebruikt in de sectoren transport, elektriciteit en gebouwen. Waterstof kan ook worden gebruikt om synthetische brandstoffen te maken die koolstofarm zijn over de volledige cyclus van productie tot eindgebruik. Dit onderzoek omvat alle vormen van energiegebruik en analyseert de optimale technologiemix om een koolstofarme toekomst te bereiken. Meer specifiek gaat het onderzoek dieper in op volgende vragen: waar is waterstof nodig, hoeveel kost het, welke technologieën zijn nodig en hoe vertalen onzekerheden in technologische ontwikkeling zich in systemische veranderingen? Blanco Reaño komt na zijn onderzoek tot volgende conclusies. Waterstof is het meest aantrekkelijk voor vrachtvervoer over lange afstand, industrieel gebruik (staalproductie) en de productie van synthetische olie voor de luchtvaart en de chemische industrie. Waterstof kan ook in auto's worden gebruikt als aanvulling op batterijvoertuigen en kan ook gebruikt worden voor langdurige energieopslag. Waterstof zal het mogelijk maken om een koolstofarm systeem te bereiken en tegelijkertijd bij te dragen aan een minimale stijging van de totale kosten voor de samenleving of stijging van de energieprijzen (bijvoorbeeld via CO2-belasting). Momenteel blijft de productie en het gebruik van waterstof duur en is er overheidssteun nodig, onder andere financieringssteun, om de schaal te bereiken die nodig is om deze lage kosten te realiseren.