Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotors:J.S.M. Hobbelen, dr. H. Jager-Wittenaar
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Gaining insight in factors associated with successful ageing: body
composition, nutrition, and cognition

Inzicht in factoren die samenhangen met succesvol ouder worden: lichaamssamenstelling, voeding en cognitie

Kwetsbaarheid wordt omschreven als een proces waarbij sprake is van een opeenstapeling van fysieke, psychische en/of sociale tekorten. Deze opeenstapeling kan leiden tot een hoger risico op beperkingen in het dagelijks functioneren, ziekenhuisopname en overlijden. Nijholt had als doel van haar proefschrift bij te dragen aan de vroegtijdige herkenning van fysieke kwetsbaarheid. Fysieke kwetsbaarheid wordt onder andere gekenmerkt door verlies van spiermassa. Spierechografie kan mogelijk een belangrijke rol spelen in het kwantificeren van dit verlies en daarom werd de validiteit en betrouwbaarheid van spierechografie onderzocht. Daarnaast zijn methoden voor het bepalen van ondervoeding geïnventariseerd en is onderzocht wat de invloed van voeding en beweging is op fysieke en psychosociale kwetsbaarheid.

Uit haar onderzoek blijkt dat spierechografie een valide en betrouwbare methode is voor het bepalen van spieromvang. Op dit moment kan spierechografie niet worden ingezet voor het diagnosticeren van sarcopenie (leeftijdsgerelateerde afname van spiermassa en spierfunctie) en ondervoeding, omdat in beide definities niet de lokale spieromvang, maar totale spiermassa bepaald wordt. Het bepalen van lokale spieromvang is echter belangrijk, aangezien dit handvatten kan bieden voor het starten van gerichte interventies. Zo kan bij verlies van spiermassa in de onderste ledematen een beweeginterventie als onderdeel van de behandeling geïndiceerd zijn.

Een aanbeveling uit het proefschrift is dat normwaarden voor onder andere spieromvang bepaald dienen te worden, zodat deze opgenomen kunnen worden in de criteria voor het vaststellen van sarcopenie en ondervoeding. Nijholt suggereert daarnaast dat gezonde voeding een belangrijke rol speelt bij cognitief functioneren en dat eiwitinname bijdraagt aan het behoud van spiermassa.

CV Willemke Nijholt

Willemke Nijholt (1988) studeerde Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken (MBRT) aan de Hanzehogeschool Groningen en Gezondheidswetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Daarna was zij werkzaam als docent-onderzoeker bij de opleiding MBRT aan de Hanzehogeschool Groningen. Zij verrichte haar onderzoek binnen het lectoraat Healthy Ageing, Allied Health Care and Nursing van de Hanzehogeschool Groningen en de afdeling Revalidatiegeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Gaining insight in factors associated with successful ageing: body composition, nutrition, and cognition”.