Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Spatio-temporal dynamics of dengue and chikungunya

Verspreiding van dengue en chikungunya beter begrepen

Geografische informatiesystemen en ruimtelijke analyses kunnen relevant zijn bij de bestrijding van virusziekten als dengue en chikungunya. Ook klimaatvoorspellingen kunnen hier van groot nut zijn. Dat concludeert Maria Vincenti Gonzalez in haar proefschrift. Zij onderzocht epidemiën van deze door muggen overgedragen virusziekten in Venezuela.

Denque is één van de snelst verspreidende arbovirale infectieziekten, infectieziekten die door een mug worden verspreid. Andere bekende voorbeelden van dergelijke ziekten zijn chikungunya of Zika. De bestrijding van deze ziekten richt zich tot nu toe voornamelijk op de muggen die de ziekten overdragen, maar dat is niet succesvol genoeg. Er wordt daarom gezocht naar andere manieren om de ziekten goed te kunnen monitoren en bestrijden.

Vincenti Gonzalez onderzocht de heterogene patronen van het voorkomen van de ziekte en de verspreiding ervan in gebieden met hoge populatiedichtheid waar arbovirale infectieziekten veel voorkomen. Zo kon ze hoge risicozones aantonen. Ze concludeert dat dengue periodiek voorkomt en dat er risicofactoren zijn die de overdracht van deze ziekte op huishoudniveau beïnvloeden, zoals socio-economische status en het voorkomen van plekken waar muggen graag eitjes leggen. Bovendien blijkt dat mensen die het virus latent bij zich dragen en dus geen duidelijke symptomen hebben, niet worden opgemerkt door de gezondheidsdienst, waardoor de muggen daar niet bestreden worden. Daarnaast toont Vincenti Gonzalez aan dat er een verband is tussen het voorkomen van dengue en lokaal klimaat en met warmte, droogte en regenperiodes. Zij adviseert dat het programma van preventie, surveillance en bestrijding van de door muggen overgedragen ziekten, uitgebreid moet worden met temporale en ruimtelijke analyses van de patronen van transmissie van ziekte en klimaatvoorspellingen, om zo de meest kwetsbare risicogebieden voor transmissie te identificeren en te controleren.

Maria Vincenti Gonzalez (1987) studeerde Biologie aan de universiteit van Carabobo, Venezuela. Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdelng Medische Microbiologie van het UMCG. Vincenti Gonzalez is nu werkzaam als postdoctoraal onderzoeker bij het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: Spatio-temporal dynamics of dengue and chikungunya: Understanding arboviral transmission patterns to improve surveillance and control.