Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Outcomes after spinal cord injury

Gevolgen van ruggenmergletsel

Een dwarslaesie is een beschadiging van het ruggenmerg door een ongeval of aandoening. Een dwarslaesie kan een grote impact hebben op iemands leven. Het kan bijvoorbeeld zorgen voor een verkorting van de levensverwachting, gezondheidsproblemen, beperkingen in functioneren en een veranderende kwaliteit van leven. Osterthun geeft in zijn proefschrift inzichten in uitkomsten op het gebied van overleving en functioneren in verschillende fases na een dwarslaesie.

In zijn eerste onderzoek analyseerde Osterthun mensen die na een traumatische dwarslaesie in 2010 in het ziekenhuis zijn overleden. Dit bleken overwegend ouderen en in de meeste gevallen was er sprake van een levenseindebeslissing: het afbouwen of afzien van behandeling. In zijn tweede onderzoek analyseerde Osterthun mensen die tussen 2002 en 2007 met een dwarslaesie opgenomen werden in Nederlandse en Vlaamse revalidatiecentra. In tegenstelling tot wat vroeger de situatie was, had de meerderheid hiervan een niet-traumatische dwarslaesie. Ondanks dat hun karakteristieken duidelijk anders waren dan die van mensen met traumatische dwarslaesies, bleek hun revalidatie minstens zo effectief. Het derde onderzoek beschrijft overleving en doodsoorzaken in een groep mensen met dwarslaesie die zes jaar gevolgd is. Het was opvallend dat er ruim vijf keer meer mensen overleden dan in een op basis van leeftijd en geslacht vergelijkbare groep uit de algemene bevolking. De meest voorkomende doodsoorzaken waren vergelijkbaar met de algemene bevolking. De laatste twee onderzoeken gingen over zelfredzaamheid en participatie op lange termijn. Osterthun vond aanwijzingen dat beïnvloedbare lichaamskenmerken een rol spelen in het functioneren van mensen die hun dwarslaesie meer dan 10 jaar hadden.

Osterthun stelt dat de resultaten het belang onderbouwen van de aanwezigheid van zorgverleners in het ziekenhuis met kennis van gevolgen op de lange termijn van dwarslaesie. Ook ondersteunt zijn onderzoek het belang van een gezonde, actieve leefstijl bij mensen met dwarslaesie.

Rutger Osterthun (1980) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit Utrecht. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij het onderzoeksinstituut SHARE van het UMCG aan de Rijksuniversiteit Groningen. De titel van zijn promotieonderzoek luidt: Outcomes after spinal cord injury. Hij is nu aan het werk als revalidatiearts en onderzoeker bij Rijndam Revalidatie en het Erasmus MC.