Over ons Actueel Evenementen Promoties

Improving the energy system for a rural community in developing countries

Challenges and sustainable opportunities in using renewable energy resources in Ethiopia
Promotie:Dhr. G.T. (Gudina) Tucho
Wanneer:22 december 2016
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. H.C. (Henk) Moll
Copromotor:dr. ir. S. (Sanderine) Nonhebel
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Improving the energy system for a rural community in developing
countries

Koken op biomassa in ontwikkelingslanden lastig

De meeste bewoners van de rurale gebieden in ontwikkelingslanden zijn volledig afhankelijk van biomassa voor hun energievoorziening. Het traditionele verbranden in open vuur heeft grote invloed op het milieu en veroorzaakt gezondheidsproblemen. Gudina Tucho onderzocht de situatie in de rurale gebieden van Ethiopië. Hij verrichtte systeem-analytisch onderzoek naar de diverse mogelijkheden om aan de energiebehoefte van de rurale huishoudens te voldoen met behulp van hernieuwbare energiebronnen.

De energiebehoefte bestaat voornamelijk uit warmte voor het bereiden van voedsel en een klein beetje elektriciteit voor verlichting en opladen van mobiele telefoons. Aan de elektriciteitsvraag is redelijk eenvoudig te voldoen met behulp van fotovoltaïsche systemen. Voor de warmtevraag is dit niet het geval. Daar lijkt het gebruik van een vergister, waarmee biomassa omgezet wordt in biogas om op te koken, de meest voor de hand liggende oplossing te zijn.

Nader onderzoek van Tucho op huishoudniveau laat echter zien dat deze techniek toch problemen met zich meebrengt. In de eerste plaats blijkt dat 80 procent van de huishoudens niet genoeg biomassa (mest van vee en gewasresten) heeft om genoeg biogas te produceren om op te koken. Daarnaast blijkt dat de huishoudens ook veel tijd kwijt zijn aan het verzamelen van biomassa en water en het afvoeren van het digestaat (het restafval van de vergisting) om dit systeem goed te laten functioneren. De inzichten die verkregen zijn in dit onderzoek kunnen een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van oplossingen voor de duurzame energievoorziening van de rurale gebieden in deze wereld.

Gudina Tucho verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Energie en Milieukunde van het Energy and Sustainability Research Institute Groningen. Hij werkt nu als assistant professor aan de Jimma University in Ethiopië.