Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Cross-border transfers of undertakings

De rechten van werknemers bij grensoverschrijdende fusies

Welke rechten heb je op het moment waarop de onderneming waarin je werkt in andere handen overgaat en naar het buitenland wordt verplaatst? Kirsten Henckel beantwoordt in haar proefschrift deze en andere vragen. Grensoverschrijdende fusies, overnames en herstructureringen zijn tegenwoordig aan de orde van de dag. Op Europees niveau waarborgt de richtlijn overgang van onderneming in deze gevallen zorg voor de automatische overgang van de rechten en verplichtingen uit de arbeidsovereenkomst met de vervreemder naar de verkrijger. Feitelijk treden de bestaande werknemers op het moment van de overgang automatisch in dienst van de verkrijger. Doordat de omzetting van de richtlijn overgang van onderneming en de aanvullende wetgeving van de Europese lidstaten verschilt geeft een grensoverschrijdende overgang van onderneming automatisch aanleiding tot vragen ten aanzien van het toepasselijk recht en de bevoegde rechter. Henckel probeert met haar proefschrift de problemen die in dit kader rijzen op te lossen door een voorstel te doen voor de invoering van nieuwe, uniforme bepalingen van internationaal privaatrecht in de richtlijn overgang van onderneming.

Kirsten Henckel voltooide de master Master Functionaliteit van het Recht (Onderzoeksmaster). Ze verrichtte haar onderzoek aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid.