Over ons Actueel Evenementen Promoties

Clinical workplace-learning today

How competency frameworks inform clinical workplace learning (and how they do not)
Promotie:dr. N. (Nienke) Renting
Wanneer:26 augustus 2020
Aanvang:12:45
Promotors:R.O.B. (Reinold) Gans, prof. dr. A.D.C. (Debbie) Jaarsma, prof. dr. J.C.C. Borleffs
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Clinical workplace-learning today

Competentiegericht onderwijs lang niet altijd goed vertaald naar de praktijk

De medische wereld verandert continu, onder andere door factoren zoals technische innovaties, toegenomen verwachtingen, de vergrijzing en verder oplopende zorgkosten. Om medisch professionals beter voor te bereiden op hun toekomstige werk, worden vervolgopleidingen meer en meer competentiegericht. Uit de praktijk blijkt echter dat het implementeren van dit competentiegerichte onderwijs nog niet altijd zo makkelijk is. In dit proefschrift onderzoekt Renting daarom in hoeverre de studenten deze competenties echt aanleren, en of dit hun werk ten goede komt.

De competenties waar de medische opleidingen zich op richten, komen van het zogenaamde CanMEDS framework. Dit bestaat uit 7 rollen: een centrale rol van Medische Expert en daarnaast de rollen van Communicator, Samenwerker, Leider, Professional, Gezondheidsbevorderaar en Wetenschapper. Om te zorgen dat studenten deze competenties goed ontwikkelen, is feedback noodzakelijk. Klinische supervisoren blijken echter niet altijd feedback te geven op alle aspecten die studenten moeten leren, zo bleef het aspect samenwerking of leiderschap vaak onderbelicht. Na een korte training die Renting ontwikkelde, bleken artsen hun feedback wel langdurig en significant te verbeteren.

Uit het onderzoek van Renting bleek ook dat de werkplek het niet altijd mogelijk maakt om alle competenties te ontwikkelen, omdat de klinische werkplek weinig veranderd is en dus nog ingericht is op de oude manier van werken. De taal van de CanMEDS wordt niet overgenomen in de praktijk. In de toekomst zou het volgens Renting goed zijn om curriculumveranderingen in de medische vervolgopleidingen samen te laten gaan met een bredere organisatieverandering.

Curriculum Vitae

Nienke Renting (1989) studeerde Pedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens haar promotieonderzoek was zij verbonden aan het onderzoeksinstituut SHARE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is zij werkzaam als universitair docent bij de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: "Clinical workplace-learning today: how competency frameworks inform clinical workplace learning (and how they do not)".