Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:B.A.C. (Boukje) van Dijk
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Impact of diagnostic procedures and treatment on outcome in
differentiated thyroid cancer

Evaluatie van de behandeling van schildklierkanker

Schildklierkanker is zeldzaam, maar door moderne beeldvormende technieken is het aantal vroeg gediagnosticeerde schildklierkankers de afgelopen jaren wel toegenomen. De meest voorkomende soort schildklierkanker is het gedifferentieerd schildkliercarcinoom (DTC). In dit proefschrift onderzocht Van Dijk de huidige diagnostiek en behandeling van deze DTC’s. Ze keek of er verbeteringen mogelijk zijn door de behandeling beter af te stemmen op het individu, zodat complicaties voorkomen kunnen worden en de kwaliteit van leven van schildklierkankerpatiënten kan verbeteren.

De huidige behandeling van DTC bestaat meestal uit een operatie en het toedienen van radioactief jodium. Van Dijk bekeek of het mogelijk is om te voorspellen bij welke patiënten de tumor na deze behandeling alsnog terugkeert. Dit bleek vaker het geval bij patiënten die een verhoogd gehalte van thyreoglobuline (Tg) in hun bloed hadden, al leven deze patiënten gemiddeld niet korter. Daarnaast vond de promovendus dat ongeveer twintig procent van de patiënten die niet meer reageren op de behandeling met radioactief jodium nog wel actief tumorweefsel hebben. Doorgaans zullen zij op basis van het tumortype andere vormen van aanvullende behandelingen krijgen.

Tot slot evalueerde Van Dijk de huidige landelijke richtlijn voor schildklierkanker, die in 2015 is herzien. Deze nieuwe aanpak heeft volgens dit onderzoek geleid tot meer uniformere zorg en dit kan mogelijk leiden tot minder complicaties bij operaties en radioactief jodium behandeling. Wel blijkt dat we in Nederland patiënten met schildklierkanker uitgebreider behandelen vergeleken met de huidige richtlijn in de Verenigde Staten, en dit is mogelijk niet altijd nodig.

Curriculum Vitae

Deborah van Dijk (1985) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna heeft ze haar opleiding tot oncologisch chirurg afgerond in het UMCG, Martini Ziekenhuis en het Medisch Spectrum Twente. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Chirurgie van het CRCG Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is ze werkzaam als oncologisch chirurg bij SJG Weert. De titel van haar proefschrift luidt: “Impact of diagnostic procedures and treatment on outcome in differentiated thyroid cancer.”