Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. V. (Volkan) Tuncay
Wanneer:07 september 2020
Aanvang:18:00
Promotors:prof. dr. M. (Matthijs) Oudkerk, prof. dr. ir. P.M.A. (Peter) van Ooijen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Quantitative imaging in cardiovascular CT angiography

Kwantitatieve beeldvorming bij cardiovasculaire CT-angiografie

In de afgelopen decennia is computertomografie (CT) een prominente niet-invasieve modaliteit geworden om hart- en vaatziekten te evalueren. Tuncay had als doel van zijn proefschrift de rol van CT in de therapeutische behandeling van coronaire hartziekte (CAD) en klepaandoeningen te onderzoeken. De relatie tussen kransslagadergeometrie (statisch en dynamisch) en aanwezigheid en omvang van CAD met CT werd onderzocht. De resultaten suggereren dat de statische geometrie van de kransslagader significant gerelateerd is aan de aanwezigheid van plaque en stenose. Er was echter geen verband tussen dynamische verandering van de coronaire arterie-geometrie en de ernst van CAD. Een algoritme om de invloed van intraluminair contrastmiddel op niet-verkalkte atherosclerotische plaque Hounsfield-Unit-waarden te corrigeren, werd gepresenteerd en gevalideerd met behulp van fantomen.

Diagnose en operatieplanning kunnen cruciale gevolgen hebben voor de klinische uitkomst van chirurgische ingrepen. In zijn proefschrift beschrijft Tuncay dat halfautomatische softwareprogramma’s het kwantificeren van het aortaklepgebied betere reproduceerbare resultaten toonden in vergelijking met handmatige metingen; en vergelijkbare resultaten met de huidige gouden standaard, de echocardiografie. Een systematische review over het dynamische gedrag van de aorta-annulus toont aan dat de vorm van de aorta-annulus tijdens de hartcyclus verandert, wat impliceert dat er bij het bepalen van een prothese rekening moet worden gehouden met meerdere fasen. Een andere review beschrijft het gebruik van 3D-printen in de chirurgische planning samen met andere toepassingen voor de behandeling van hartklepaandoeningen.

CT is de belangrijkste beeldvormingsmodaliteit in deze onderzoeken, die gericht waren op de therapeutische behandeling van hart- en vaatziekten, van vroege risicobepaling tot diagnose en chirurgische planning.

CV Volkan Tuncay

Volkan Tuncay (1982) studeerde Biomedisch Technologie aan Rijksuniversiteit Groningen. Daarna was hij werkzaam als clinical analyst bij Philips. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij het Center for Medical Imaging North East Netherlands (CMI-NEN) en het Kolff Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: "Quantitative imaging in cardiovascular CT angiography".