Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. N. (Nikolaos) Gkantidis
Wanneer:31 januari 2022
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. Y. (Yijin) Ren, prof. dr. D.J. Halazonetis, prof. dr. C. Katsaros
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
3D tooth wear assessment in dentistry and orthodontics

Onderzoek naar driedimensionale meetmethodes bij de beoordeling van gebitsslijtage in de tandheelkunde en orthodontie

Gebitsslijtage is het verlies van tandsubstantie tijdens het dagelijks functioneren anders dan door cariës. Het wordt bij elke persoon in een bepaalde mate verwacht en het neemt toe met de leeftijd. De afgelopen decennia is gebitsslijtage door de toegenomen levensverwachting en de hoge eisen van de patiënt een belangrijk issue geworden waar de huidige tandheelkunde mee geconfronteerd wordt. Een vroegtijdige diagnose en behandeling is vereist om verder weefselverlies en de daarmee samenhangende verminderde esthetiek of functie te beperken.

De conventionele klinisch toegepaste diagnostische hulpmiddelen omvatten kwalitatieve beoordelingen door gebruik te maken van indices, en zijn daarmee subjectief en onnauwkeurig. Daarentegen zijn driedimensionale (3D) kwantitatieve methoden op gebitsmodellen objectiever en kunnen zeer nauwkeurig zijn, waarbij zelfs kleine hoeveelheden gebitsslijtage worden gedetecteerd. In zijn proefschrift ontwikkelde Gkantidis nauwkeurige, klinisch toepasbare 3D-methodes voor het beoordelen van gebitsslijtage, door het superponeren van seriële digitale 3D-gebitsmodellen. Deze methodes werden toegepast om de progressie van gebitsslijtage te beoordelen bij een orthodontisch behandelde patiëntenpopulatie over een periode van dertien jaar, van adolescentie tot volwassenheid. Zijn onderzoek bracht de zeer hoge mate van gebitsslijtage al in de vroege volwassenheid onder de populatie aan het licht. De bevindingen benadrukken het belang van het monitoren van gebitsslijtage op individueel niveau om een beter begrip van het probleem te vormen en tijdige, gerichte interventies voor patiënten die dit nodig hebben mogelijk te maken, met als doel de slijtage te stoppen en de esthetiek en functie te verbeteren.

CV Nikolaos Gkantidis

Nikolaos Gkantidis (1984) studeerde Tandheelkunde aan de Aristoteles-Universiteit van Thessaloniki en Orthodontie aan de Nationale en Kapodistrian Universiteit van Athene, Griekenland. Daarna werkte hij als orthodontist in Thessaloniki en in Bern, Zwitserland. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Orthodontie van de Rijksuniversiteit Groningen in samenwerking met de Universiteit van Bern en de Universiteit van Athene. Daarna gaat hij aan de slag als wetenschappelijk medewerker bij de afdeling Orthodontie van de Universiteit van Bern. De titel van zijn proefschrift luidt: 3D tooth wear assessment in dentistry and orthodontics.