Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. F.J.J. (Francka) Kloostra
Wanneer:25 januari 2021
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. P. (Pim) van Dijk, prof. dr. B.F.A.M. (Bernard) van der Laan
Copromotors:dr. R. Arnold, dr. ir. E. (Emile) de Kleine
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Tinnitus & cochlear implants

Effect van cochleair implantaat op tinnitus en gehoorverlies

Patiënten met zeer ernstig gehoorverlies aan beide oren en tinnitus, ook wel oorsuizen genoemd, kunnen mogelijk geholpen worden met een zogenoemde cochleair implantaat (CI). Dit is een apparaat dat de functie van trilhaartjes in het slakkenhuis overneemt en de gehoorzenuw direct elektrisch stimuleert. Een CI moet door middel van een operatie worden geplaatst. In dit proefschrift onderzocht Kloostra welke patiënten met ernstig gehoorverlies en tinnitus wel of niet baat hebben bij een dergelijk implantaat.

Kloostra deed haar onderzoek aan de hand van twee vragenlijsten onder CI-kandidaten. Hieruit bleek onder andere dat iets meer dan de helft van de kandidaten naast ernstig gehoorverlies ook last had van tinnitus. 56-75 procent van de patiënten ervoer tinnitusreductie na het plaatsen van het CI, maar bij een klein gedeelte (0-28%) van de patiënten had het CI een negatief effect op tinnitus.

Op basis van de vragenlijsten ontwikkelde Kloostra een voorspellend model, dat liet zien dat patiënten die voor de operatie slechts lichte tinnitus of een lage gehoorhandicap hebben een grotere kans hebben om na de implantatie ergere tinnitus te ontwikkelen. Kloostra concludeert hieruit dat het zinvol kan zijn om de mate van tinnitus en gehoorhandicap bij CI-kandidaten voor de operatie vast te stellen.

Tot slot onderzocht Kloostra of stimulatie van slechts één elektrode van het implantaat effect kan hebben op tinnitus. Dit effect bleek relatief klein ten opzichte van stimulatie van de gehele elektrode, al hadden enkele patiënten wel baat bij de behandeling.

Curriculum Vitae

Francka Kloostra (1985) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Keel-, Neus- en Oorheelkunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is ze werkzaam als KNO-arts bij het Ommelander Ziekenhuis Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Tinnitus & cochlear implants.”