Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotors:prof. dr. J.P.P.M. de Vries, prof. dr. C. Unlu
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Chronic limb-threatening ischemia: optimizing endovascular and
medical treatment

Nieuwe minimaal invasieve technieken en medicijnen voor slagaderverkalking in de beenslagaders

Slagaderverkalking in de beenslagaders is een probleem dat veel patiënten treft. De behandeling bestaat uit een combinatie van een endovasculaire ingreep en medicijnen. Ondanks de ontwikkelingen op het endovasculaire gebied krijgen veel patiënten na behandeling opnieuw last van verkalking of moeten ze alsnog een amputatie ondergaan. In dit proefschrift onderzocht Ipema daarom verschillende nieuwe endovasculaire technieken en medicinale opties die de uitkomsten voor slagaderverkalking in de beenslagaders in de toekomst mogelijk kunnen verbeteren.

In het eerste gedeelte richt Ipema zich op de endovasculaire behandeling, en onderzocht ze of ballonnen met een coating van medicijnen een voordeel opleverde. Dit blijkt niet het geval. Biologisch absorbeerbare vasculaire stents kunnen wel een goede optie zijn, al is er nog meer onderzoek nodig. 2D perfusie angiografie software is een betrouwbare tool gebleken om perfusie van beenslagaders gedurende een interventie in kaart te brengen. Toekomstig onderzoek zal moeten uitwijzen of deze software gebruikt kan worden om al tijdens de interventie het te verwachten resultaat in te schatten.

Op het gebied van medicatie zijn weinig kwalitatief goede studies verricht, en dit zorgt voor beperkte opties en weinig consensus in het vakgebied. Dit geldt ook voor het voorschrijven van plaatjesaggregatieremmers. Daarom onderzocht Ipema welk type en welke duur het beste resultaat geven. Uit dit onderzoek blijkt dat dubbele plaatsjesremming mogelijk een beter effect geeft dan enkele, maar dit moet nog verder onderzocht worden.

Curriculum Vitae

Jetty Ipema (1991) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij het Kolff instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is ze werkzaam als AIOS radiologie bij het St. Antonius Ziekenhuis. De titel van haar proefschrift luidt: “Chronic limb-threatening ischemia: optimizing endovascular and medical treatment.”