Over ons Actueel Evenementen Promoties

Quantified speech as a marker

Computational linguistics in schizophrenia-spectrum disorders
Promotie:A.E. Voppel
Wanneer:31 januari 2022
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. I.E.C. (Iris) Sommer
Copromotor:dr. H.G. Schnack
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Quantified speech as a marker

Gebruik van Natural Language Processing technieken voor identificatie van schizofrenie-spectrum stoornissen

Spraak bevat veel informatie over de gemoedstoestand van de spreker. Niet alleen in de woorden, maar ook in de manier waarop deze worden uitgesproken. Deze eigenschappen kunnen tegenwoordig snel en systematisch geanalyseerd en gekwantificeerd worden met behulp van de Natural Language Processing – een vorm van kunstmatige intelligentie die spraak kan herkennen. In dit proefschrift onderzocht Voppel of deze NLP technieken geschikt zijn om mensen met een schizofrenie-spectrum stoornis te identificeren, omdat deze ziektes een invloed hebben op de taal van de patiënten.

Voor zijn onderzoek richtte Voppel zich met name op de semantiek, dus wat er wordt verteld, en de fonetiek van spraak, dus hoe het verteld wordt. Hij analyseerde deze aspecten bij personen met schizofrenie spectrumstoornissen en gezonde controles. Dit bleek erg succesvol. Zowel de individuele als de gecombineerde analyse van semantiek en foniek wist de patiënten met ongeveer 85 procent nauwkeurigheid te identificeren. Deze resultaten laten volgens Voppel zien dat NPL technieken erg behulpzaam kunnen zijn bij het identificeren van dergelijke stoornissen.

Curriculum Vitae

Alban Voppel (1988) studeerde filosofie aan de Universiteit Utrecht en Brain & Cognitive Sciences aan de Universiteit van Amsterdam. Hij deed zijn promotieonderzoek bij de afdeling Neurowetenschappen van het BCN-BRAIN instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is hij werkzaam als postdoctoraal onderzoeker bij het UMCG. De titel van zijn proefschrift luidt: “Quantified speech as a marker - computational linguistics in schizophrenia-spectrum disorders.”