Over ons Actueel Evenementen Promoties

Generating constructive disruption

How disadvantaged groups can negotiate social change in the face of resistance from the advantaged
Promotie:Dhr. E.M. (Eric) Shuman
Wanneer:07 juli 2022
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. M. (Martijn) van Zomeren, prof. dr. E. Halperin
Copromotor:dr. T. Saguy
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Generating constructive disruption

Collectieve actie van achtergestelde groepen tegenover bevoordeelde groepen

Veel sociaalpsychologisch onderzoek richt zich op de motivatie die leden van maatschappelijk achtergestelde groepen ertoe aanzet om deel te nemen aan collectieve actie. In zijn proefschrift gaat Eric Shuman in op de effectiviteit van collectieve actie. Het doel is beter te begrijpen hoe de collectieve actie van een benadeelde groep invloed heeft op leden van een bevoordeelde groep.

Dit proefschrift probeert collectieve actie te begrijpen als een proces waardoor een benadeelde groep onderhandelt over sociale verandering met de bevoordeelde groep. Er is gekozen voor een eerste stap richting een aanpak ‘op maat’, waarbij Shuman onderzocht welke soorten acties effectief zijn in de specifieke zin van het stimuleren van steun voor relevante beleidsdoelen onder leden van de bevoorrechte groep die zich verzetten tegen verandering.

Daartoe werd het begrip ‘constructieve verstoring’ ontwikkeld: het idee dat om steun-concessies van de bevoorrechten te stimuleren, collectieve actie zowel een gevoel van sociale verstoring moet communiceren als constructieve bedoelingen. Naarmate dit onderzoek vorderde, werd het doel ook beter te begrijpen hoe het psychologisch verzet van bevoorrechte groepsleden in elkaar steekt (advantaged identity management). Alles bij elkaar genomen heeft het onderzoek belangrijke implicaties voor de studie naar de effectiviteit van collectieve actie, sociale verandering als onderhandelingsproces en het omgaan met een bevoorrechte identiteit.