Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. C.M. (Caroliene) Meijndert
Wanneer:31 mei 2021
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. H.J.A. (Henny) Meijer, prof. dr. G.M. (Gerry) Raghoebar, prof. dr. A. (Arjan) Vissink
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Single-tooth implant treatment in the maxillary aesthetic region. A
decade of treatment.

Stabiliteit van solitaire tandvervanging onderzocht

Voor patiënten is het vervelend als een voortand  in de zogenoemde esthetische regio kapot gaat of beschadigd raakt. Dit beïnvloedt namelijk hun aangezicht. Als het om één tand gaat, kunnen tandartsen ervoor kiezen om deze tand te vervangen met behulp van implantaten. In dit proefschrift onderzocht Meijndert hoe de solitaire tandvervanging met behulp van een implantaat in de esthetische regio van de bovenkaak functioneert en in hoeverre patiënten tevreden waren met deze oplossing.

Voor het onderzoek volgde Meijndert verschillende patiënten die 1, 5 of 10 jaar geleden een implantaat hadden gekregen in de bovenkaak. Ze analyseerde bij deze patiënten de stabiliteit en gezondheid van het bot en tandvlees rondom het implantaat. Hieruit bleek dat met verschillende typen implantaten en met verschillende uitgangssituaties goede resultaten geboekt kunnen worden. Zelfs na een lange tijd zagen zowel de nieuwe kunsttand als de omliggende weefsels er stabiel en goed uit. Wel is het belangrijk dat vooraf de condities van het bot en het tandvlees goed ingeschat worden en dat patiënten waar nodig een voorbehandeling ondergaan om een zo optimaal mogelijk uitgangspunt te creëren. Tot slot bleken de patiënten over het algemeen erg tevreden met het implantaat, dus dit lijkt een goede oplossing voor mensen met problemen door het verlies van een enkele voortand.

Curriculum Vitae

Caroliene Meijndert (1989) studeerde Tandheelkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie van het Kolff Instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is ze werkzaam als tandarts-onderzoeker bij het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: “Single-tooth implant treatment in the maxillary aesthetic region. A decade of treatment.”.