Over ons Actueel Evenementen Promoties

Complications, quality of life and costs of extracorporeal membrane oxygenation

Promotie:dr. A. Oude Lansink-Hartgring
Wanneer:31 augustus 2022
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. P.H.J. (Peter) van der Voort
Copromotor:dr. W.M. van den Bergh
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Complications, quality of life and costs of extracorporeal membrane
oxygenation

Complicaties, kwaliteit van leven en kosten van extracorporale membraanoxygenatie

Extracorporele membraanoxygenatie (ECMO) is een behandeling die wordt toegepast bij patiënten op de Intensive Care waarvan het hart en/of longen door een ziekte of operatie slecht werken en onvoldoende ondersteund worden door medicatie en conventionele mechanische beademing alleen. Helaas komen er vaak complicaties voor bij deze kritisch zieke patiënten. Bij ECMO bestaan de specifieke complicaties voornamelijk uit bloedingen. Ongeveer de helft van de patiënten aan de ECMO komt te overlijden. In haar proefschrift kijkt Oude Lansink-Hartgring naar de oorzaken van complicaties tijdens ECMO, kwaliteit van leven in verschillende patiëntencategorieën en de kosten van deze behandeling.

Er is gebleken dat bloedingen bij bijna de helft van de patiënten voorkwam. Het merendeel van de bloedingen kwam vanuit het operatiegebied of de aanprikplaats van de slangen voor de ECMO. Hoe dunner het bloed door de gegeven bloedverdunners (heparine), hoe groter de kans op bloedingen.

Kwaliteit van leven na behandeling met ECMO, gemeten na 1 jaar, bleek min of meer gelijk te zijn aan de Nederlandse bevolking (van gelijk geslacht en leeftijd). Ook in een specifieke groep patiënten met longtransplantatie. Kosten van een behandeling in het ziekenhuis met ECMO hangen af van de onderliggende ziekte. Een gemiddelde ziekenhuisopname waarin ECMO plaatsvond kost €106.263 (prijsniveau 2013). Ligdagen beslaan de helft van de kosten. Oude Lansink-Hartgring heeft vervolgens de kosten in het eerste jaar gemeten. Deze kosten bleken gemiddeld €162.793 (prijsniveau 2019), grotendeels bepaald door de ziekenhuiskosten. Tegen hoge kosten in het eerste jaar levert ECMO dus een zeer acceptabele kwaliteit van leven op.

CV Annemieke Oude Lansink-Hartgring Annemieke Oude Lansink-Hartgring (1978) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar medische loopbaan begon als arts bij de Interne Geneeskunde op de voormalige locatie Van Ketwich van het Martini Ziekenhuis. In 2003 begon zij aan haar opleiding tot internist in het Martini Ziekenhuis en afsluitend in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). De laatste twee jaar van haar opleiding werkte zij als fellow bij de afdeling Intensive Care van het UMCG. Sinds 2009 is zij staflid op de afdeling Intensive Care Volwassenen van het UMCG. In 2017 deed zich de mogelijkheid voor om te starten met onderzoek in de vorm van een PhD-traject. Haar promotieonderzoek vond plaats bij Onderzoeksprogramma GUIDE - CAPE: Critical care, Anesthesiology, Peri-operative and Emergency medicine van de Rijksuniversiteit Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: Complications, quality of life and costs of extracorporeal membrane oxygenation.