Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotors:dr. J. (Janine) Doorduin, dr. C.M. Moriguchi-Jeckel
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Pre-clinical investigation of brain mechanisms associated with
Parkinson’s disease: the impact of diet

Preklinisch onderzoek naar hersenmechanismen die verband houden met de ziekte van Parkinson: de impact van voeding

De zwaarlijvigheid onder de bevolking neemt wereldwijd toe, evenals de daaraan gerelateerde aandoeningen. Er is al een verband gevonden tussen obesitas en neurodegeneratieve ziekten. Kennis over de relatie tussen overgewicht en hersenaandoeningen en een beter begrip van de vroege ziektestadia kan ook de ontwikkeling van nieuwe behandelingen en diagnostische instrumenten vergemakkelijken. Ook kunnen veranderingen in levensstijl mogelijk helpen om neurodegeneratieve ziekten te voorkomen of vertragen. Reali Nazario had als doel van haar onderzoek te begrijpen hoe bepaalde processen in de hersenen betrokken zijn bij de ziekte van Parkinson. Hiervoor heeft zij aanvankelijk zebravissen gebruikt. Daarnaast is ook gekeken of het mogelijk is om zebravissen te gebruiken voor moleculaire beeldvorming met behulp van PET scans. Daarna onderzocht ze hoe het dieet het verloop van de ziekte kan beïnvloeden in een rattenmodel voor de ziekte van Parkinson.

Ze ontdekte dat het vetrijke dieet het beloop van de ziekte van Parkinson bij het dier kan beïnvloeden, met name door toename van onstekingsprocessen in het brein en vermindering van receptoren die verband houden met de ziekte. De darmflora was ook aangedaan door het vetrijke dieet en deze verandering van de darmflora was gerelateerd aan onstekingsprocessen in het brein.

De onderwerpen die in dit proefschrift zijn bestudeerd, zijn belangrijk om de voortgang van de ziekte van Parkinson te begrijpen en om te helpen bij het zoeken naar een effectieve behandeling of genezing van de ziekte.

CV Luiza Reali Nazario

Luiza Reali Nazario (1990) studeerde Farmacie aan de Pauselijke Katholieke Universiteit van Rio Grande do Sul (PURCS) in Brazilië. Daarna volgde ze de master Cellulaire en Moleculaire Biologie aan dezelfde universiteit. Haar promotieonderzoek vond van 2016 tot 2020 plaats aan PUCRS en aan de Rijksuniversiteit Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: "Pre-clinical investigation of brain mechanisms associated with Parkinson’s disease: the impact of diet".