Over ons Actueel Evenementen Promoties

Physiological and psychosocial occupational exposures and intermediate health outcomes in the general population

Promotie:Dhr. M.O. (Omar) Faruque
Wanneer:25 januari 2021
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. H.M. Boezen, prof. dr. U. (Ute) Bultmann
Copromotor:dr. J.M. Vonk
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Physiological and psychosocial occupational exposures and
intermediate health outcomes in the general population

Mogelijke gezondheidseffecten van beroepsmatige blootstellingen in de algemene bevolking

Werk is een belangrijk onderdeel van de moderne samenleving. Naast dat werk zorgt voor de benodigde financiën om te kunnen leven, vormt het werk dat iemand doet een onderdeel van de individuele identiteit. Hoewel werk veel positieve invloed heeft op een individu en de samenleving, kunnen sommige aspecten van het werk gevaarlijk zijn en risico's voor de gezondheid van werknemers opleveren. Om de gezondheidsrisico's van beroepsmatige blootstellingen te verminderen, is het belangrijk om deze beroepsmatige risico-blootstellingen te identificeren en dienovereenkomstig preventieve maatregelen toe te passen. Faruque beschrijft in zijn proefschrift de mogelijke gezondheidseffecten van beroepsmatige blootstellingen in de algemene bevolking.

Faruque heeft vastgesteld dat blootstelling aan pesticiden de meest belangrijke beroepsmatige blootstelling is, die de longfunctie kan aantasten en de kans op het ontwikkelen van respiratoire symptomen en luchtwegobstructie kan verhogen. Blootstelling aan metalen kan de prevalentie van ziekteverzuim onder werknemers verhogen.

Het ervaren van een hoge werkdruk en een grote disbalans tussen inspanning en beloning op de werkplek kan de bloeddruk verhogen. Er moeten gerichte preventieve maatregelen worden genomen om werknemers te beschermen tegen blootstelling aan pesticiden, metalen, werkdruk en een disbalans tussen inspanning en beloning, om een gezond beroepsleven te garanderen.

CV Md Omar FaruqueMd Omar Faruque (1983) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit van Dhaka in Bangladesh. Daarna was hij gedurende drie jaar werkzaam als huisarts. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Epidemiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: Physiological and psychosocial occupational exposures and intermediate health outcomes in the general population.