Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Computer programming skills: a cognitive perspective

Logisch redeneren belangrijkste voorspeller van programmeervaardigheden bij studenten

De vaardigheid om logisch te kunnen redeneren blijkt de belangrijkste voorspeller van programmeervaardigheden bij beginnende bachelorstudenten. Daarnaast spelen taalvaardigheden ook een rol bij het leren en lezen van programmeertalen. Autistische persoonlijkheidseigenschappen voorspellen echter geen programmeersucces. Dat blijkt uit onderzoek van Irene Graafsma.

Graafsma heeft voor haar promotie programmeervaardigheden onderzocht vanuit een brede cognitieve invalshoek. In een eerste onderzoek heeft ze twee verkorte versies van een bestaande programmeertest gevalideerd. In het tweede en derde onderzoek keek ze of cognitieve vaardigheden en autistische eigenschappen programmeervaardigheden voorspellen bij bachelorstudenten. De resultaten laten zien dat logisch redeneren de meest betrouwbare voorspeller is van programmeervaardigheden, terwijl autistische eigenschappen geen programmeervaardigheden voorspellen. In een laatste onderzoek bestudeerde Graafsma de hersenactiviteit terwijl programmeurs computercode lazen. De resultaten suggereren dat een programmeertaal mogelijk op een vergelijkbare manier in de hersenen wordt verwerkt als een natuurlijke taal. De bevindingen van dit proefschrift schetsen, samen met toekomstige onderzoeken, een beter beeld van programmeren als vaardigheid. Deze bevindingen kunnen gebruikt worden om betere lesmethodes te ontwikkelen.