Over ons Actueel Evenementen Promoties

Eating for Science

The effect of lifestyle on prevention of non-communicable diseases
Promotie:A.E.M. (Anouk) Willems
Wanneer:25 januari 2022
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. G. (Gertjan) van Dijk, dr. A. van Beek
Copromotor:dr. M. Sura-de Jong
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Eating for Science

Vermijden bewerkt voedsel vermindert hoofdpijn, buikpijn en stress

Het vermijden van het eten van bewerkt voedsel zorgt voor afname van algemene lichamelijke en mentale klachten, zoals hoofdpijn, buikpijn en stress, ook bij mensen die niet ziek zijn, concludeert Anouk Willems uit haar promotieonderzoek. Daarnaast zijn zowel een laag-vet als een laag-koolhydraat voedingspatroon goed voor de gezondheid maar een lage koolhydraat- en hogere vet-inname zijn, ongeacht het voedingspatroon, nog beter voor de gezondheid.

Willems: ‘Hoewel de gemiddelde levensverwachting stijgt, wordt onze algemene gezondheid minder. Een belangrijke oorzaak hiervan is een ongezonde leefstijl. Ik heb daarom gekeken naar de verschillende aspecten van leefstijl op de preventie van welvaartsziekten. Het bleek dat zowel laag-koolhydraat als laag-vet voedingspatronen kunnen leiden tot gezondheidsverbeteringen. Maar een lagere koolhydraatinname en een hogere vet- en eiwit-inname zorgen voor de beste resultaten, onafhankelijk van voedingspatroon en calorie-inname.

Een zelfgekozen verandering in voedingspatroon kan lichamelijke en mentale klachten verminderen en leiden tot gewichtsverlies, voornamelijk wanneer bewerkte voeding wordt vermeden en er meer groente en fruit wordt gegeten. Ook lijkt er hierbij een rol te zijn voor de darmmicrobiota. Deze was namelijk gerelateerd aan zowel voedingsinname als aan mentale klachten.

Om meer aspecten van leefstijl tegelijkertijd te onderzoeken is de ‘blauwe zone leefstijl’ in Bakkeveen toegepast. Na vier weken van meer mediterraan en plantaardig eten, meer sociale contacten en meer beweging, verbeterden gezondheid en conditie van de inwoners van Bakkeveen. Onderwijs aan een gemeenschap over gezond gedrag leidt tot gewichtsverlies, verbetering van gezondheid en conditie. Stimuleren van gezond gedrag en onderwijs hierover is daarmom de eerste stap naar een betere gezondheid.

Een ander aspect van leefstijl dat ik heb onderzocht, is het werken in ploegendienst. In ploegendienst werken is geassocieerd met een lager rustmetabolisme en dus energieverbruik, wat lastig te verhogen is met fysieke activiteit in vergelijking met medewerkers in dagdiensten. Bij het niet aanpassen van voedingsinname kan dit leiden tot gewichtstoename.