Over ons Actueel Evenementen Promoties

Improving long-term morbidity and treatment outcomes in patients with rare malignancies

Promotie:dr. J. Stelwagen
Wanneer:02 juni 2021
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. E.G.E. (Elisabeth) de Vries, prof. dr. J.A. (Jourik) Gietema, dr. A.M.E. (Annemiek) Walenkamp-Hageman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Improving long-term morbidity and treatment outcomes in patients
with rare malignancies

Vermindering van de morbiditeit en verbetering van behandelingsresultaten op de lange termijn bij patiënten met zeldzame maligniteiten

Zeldzame maligniteiten vormen ongeveer een kwart van alle kankersoorten. De prognose van patiënten met dergelijke tumoren hangt af van het zeldzame tumortype. Daarom zullen sommige patiënten langdurige zorg en follow-up krijgen door hun team van oncologische zorgverleners. Patiënten met uitgezaaide zaadbalkanker bijvoorbeeld, hebben een grote kans om te genezen met korte, maar intensieve, behandeling met chemotherapie, maar lopen risico op schadelijke effecten van hun genezende behandeling, nog lange tijd na de behandeling. In zijn proefschrift onderzocht Stelwagen een groep voormalige patiënten met zaadbalkanker en gezonde controles van dezelfde leeftijd. Hij constateerde dat overlevenden tekenen van vervroegde vaatschade vertoonden en dit een risicofactor voor het ontwikkelen van hart-en-vaatziekten is, en dat zij minder goed presteerden op verscheidene cognitieve functietesten.

Ook patiënten met een andere vorm van zeldzame kanker, neuro-endocriene tumoren, krijgen langdurige zorg en follow-up. Deze vorm van kanker groeit veel langzamer dan zaadbalkanker, waardoor patiënten vaak nog jaren leven, ook als de kanker is uitgezaaid. Eén van de neveneffecten van de behandeling bij deze groep patiënten is het risico op vitaminegebreken. Stelwagen onderzocht hoe vaak deze gebreken voorkwamen en toonde aan dat de vitaminegebreken die gevonden werden, succesvol gesuppleerd konden worden met medicatie en dieetadvies.

Daarnaast werd de toegevoegde waarde van een online informatiesysteem onderzocht om patiënten met neuro-endocriene tumoren beter te informeren over hun zeldzame vorm van kanker. De implementatie van een dergelijk systeem bleek niet te resulteren in een meetbare verbetering in de tevredenheid van patiënten over de informatievoorziening, ondanks positieve feedback van verschillende deelnemers. Stelwagen concludeert dat een dergelijk online informatiesysteem baat zou kunnen hebben bij de mogelijkheid om over de aangeleverde informatie vragen te kunnen stellen aan een zorgverlener met expertise op dit gebied.

CV Johannes Stelwagen Johannes Stelwagen (1990) studeerde Geneeskunde aan Rijksuniversiteit. Daarna was hij werkzaam als promovendus bij de afdeling Medische Oncologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: Reduction of morbidity and improvement of long-term treatment outcomes in patients with rare malignancies.