Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. R.W. Brouwer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Neuromuscular control of knee laxity after an anterior cruciate
ligament reconstruction

Analyse van terugkeer naar sport na voorste kruisband reconstructie

De voorste kruisband van onze knie zorgt ervoor dat ons onderbeen ten opzichte van ons bovenbeen niet te ver naar voren kan schuiven. Een knie kan buigen en strekken, maar het is ook mogelijk dat in de knie het onderbeen enigszins naar voor en achter schuift ten opzichte van het bovenbeen. Voor sporters is dit een gevoelig punt, en 0,2 tot 4 procent van alle sporters scheurt jaarlijks zijn voorste kruisband. Dit kan gerepareerd worden met een zogenoemde voorste kruisband reconstructie, maar zelfs na die behandeling keert een derde van de patiënten niet terug op het oude sportniveau. In dit proefschrift onderzocht Keizer deze voorste kruisband reconstructie, en wat het verschil is tussen patiënten die wel en niet terugkeren naar hun sport.

Uit het onderzoek van Keizer bleek onder andere dat meer sporters terugkeren naar hun oude niveau als artsen gebruik maken van de eigen knieschijfpees van de patiënt in plaats van een donorpees. Een donorpees geeft een grotere bewegingsvrijheid van het onderbeen ten opzichte van het bovenbeen, en dat zorgt voor meer instabiliteit.

Bij gezonde proefpersonen onderzocht Keizer of het mogelijk is om deze verschuiving te verminderen door spieren aan te spannen, maar dit bleek niet het geval. In plaats daarvan pasten de proefpersonen hun kniehoek aan om de verschuiving te minimaliseren. Verder zag de promovendus een verschil in landingstechniek tussen patiënten die wel terugkeerden naar hun sport en patiënten die dit niet deden. De eerste groep gebruikte hun kuitspieren meer. Ook bleek de mate van verschuiving afhankelijk van de hoek van het zogenoemde tibiaplateau.

Curriculum Vitae

Michèle Keizer (1993) studeerde Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij het SHARE-instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Momenteel is ze werkzaam als junior docent bij het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: “Neuromuscular control of knee laxity after an anterior cruciate ligament reconstruction.”