Over ons Actueel Evenementen Promoties

A holistic person-centred approach to mobile-assisted language learning

Promotie:Mw. H. (Hongying) Peng
Wanneer:17 juni 2021
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. W.M. (Wander) Lowie
Copromotor:dr. S. (Sake) Jager
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
A holistic person-centred approach to mobile-assisted language
learning

Een nieuwe benadering van mobile assisted language learning

Mobile assisted language learning - om het precies uit te drukken: informal mobile language learning (IMLL, taalverwerving ondersteund door mobiele media) - wordt vaak gekarakteriseerd als gecontextualiseerd, complex, heterogeen en idiosyncratisch. Hongying Peng stelt in haar proefschrift een nieuwe persoonsgerichte benadering voor en gebruikt deze om het proces te onderzoeken van het ontwikkelen van een andere taal met behulp van IMLL. Ze ontrafelt de complexiteit, de dynamiek, de heterogeniteit en het gebruik van het informele taal leren met behulp van mobiele technologie. Veelsoortige data (bv. questionnaires, semi-gestructureerde interviews, dagboeken) werden verzameld en geanalyseerd met persoonsgerichte methoden.

De resultaten hiervan tonen aan dat, ondanks de verschillen tussen leerders en de heterogeniteit in hun ervaringen en ontwikkelingsprocessen met IMLL, er zich nog steeds verschillende types van een taal leren (elk type leerling met verschillende IMLL-ervaringen) en typische ontwikkelingspatronen tussen individuen voordeden. Deze vastgestelde patronen maken het mogelijk een beter begrip te ontwikkelen van de verschillende wijzen waarop tweedetaalverwervers omgaan met de beschikbare mobiele leermogelijkheden buiten de klas. Peng komt hierdoor tot bevindingen die verder gaan dan het individuele niveau en die dus betekenisvol kunnen worden ingezet in een specifieke IMLL-context. Het onderzoek had ook als doel om de integratie van IMLL in meer formele L2-leersituaties vorm te geven, wat belangrijke inzichten oplevert over de manier waarop L2-docenten effectief kunnen omgaan met het complexe fenomeen van het informele en spontane taalverwerving, en hoe zij pedagogisch gestructureerde leermodellen kunnen gebruiken in de klas, die bruggen bouwen tussen de klassituatie en de leefwereld van de leerlingen.