Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
The impact of dyslexia in higher education

Studenten met dyslexie: meer problemen dan alleen lezen en spellen

Geletterdheid is een essentiële eigenschap in het hoger onderwijs. Voor de meeste studenten zijn lezen en schrijven onbewuste processen, maar studenten voor wie dat niet geldt lopen al snel tegen de nodige problemen aan tijdens hun studie. Deze studenten zijn vaak gediagnosticeerd met dyslexie. De laatste jaren zijn we steeds meer te weten gekomen over de neurocognitieve profielen van deze studenten. Eerder onderzoek toont aan dat zij in het hoger onderwijs problemen hebben met lezen en spelling, maar ook met andere cognitieve aspecten zoals fonologische verwerking en werkgeheugen. Desondanks gaat de impact van dyslexie verder. Studenten met dyslexie ondervinden ook problemen met begrijpend lezen, schrijfvaardigheid en het leren van een tweede taal; essentiële vaardigheden voor academisch succes.

Liset Rouweler beschrijft in haar proefschrift de impact van de diagnose dyslexie in het hoger onderwijs, zoals op woord-, en tekstlezen, op begrijpend lezen en schrijven in zowel Nederlands als Engels. Vergeleken met controlestudenten presteren studenten met dyslexie significant slechter op woord- en tekstlezen in het Nederlands en Engels. Tegelijkertijd presteren studenten met en zonder dyslexie gelijkwaardig op het beantwoorden van ‘waar/niet waar‘-vragen en open vragen in Nederlands, maar significant slechter in het Engels. Het schrijven van een samenvatting blijkt in beide talen lastiger voor studenten met dyslexie. De resultaten tonen dan ook aan dat de problemen waar studenten met dyslexie tegenaan lopen zich niet beperken tot alleen lezen en spellen, en dat hun diagnose daarmee verderstrekkende gevolgen heeft.