Over ons Actueel Evenementen Promoties

Towards dietary assessment and interventions for patients with inflammatory bowel disease

Promotie:Mw. V. (Vera) Peters
Wanneer:24 februari 2021
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. G. Dijkstra
Copromotors:dr. B.Z. (Behrooz) Alizadeh, dr. M.J.E. (Marjo) Campmans-Kuijpers
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Towards dietary assessment and interventions for patients with
inflammatory bowel disease

Effecten van dieet op ontstaan en behandeling van chronische darmziektes

Patiënten met chronische darmziektes (IBD) zoals de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa lijken baat te hebben bij een gebalanceerd dieet, maar artsen weten niet precies welke voeding welk effect heeft. In dit proefschrift bracht Peters het effect van dieet op het ontstaan en de behandeling van IBD in kaart, om zo betere handvaten te ontwikkelen voor de behandeling van IBD.

Uit de analyse van Peters onder patiënten met IBD bleek allereerst dat maar liefst 87 procent van de patiënten die actieve ontstekingen hebben een te lage eiwitinname heeft. Ook vermijden patiënten bepaalde, mogelijke goede, producten, terwijl ze mogelijk slechte producten tot zich nemen. Uit onderzoek naar voedingspatronen bleek een overwegend Westers of carnivoor dieet een hoger risico te geven op het ontvlammingen bij IBD, terwijl gezondere voeding een lager risico geeft op het ontwikkelen van IBD.

Om de resultaten van de standaard vragenlijst die voor IBD-patiënten wordt gebruikt om voedingsinname te registreren verder te optimaliseren, ontwikkelde Peters een vragenlijst specifiek voor deze patiënten. Daarnaast onderzocht ze ook of er iets kon worden gezegd over de rol van verschillende voedingsvezels in de behandeling van IBD, maar dit vergt nog verder onderzoek. Ook zette Peters een grote dieetinterventiestudie op, waarin ze het effect wil onderzoeken van een ontstekingsremmend dieet en vitamine B2/3 en C supplement dat specifiek in de dikke darm wordt vrijgegeven op het beloop van de ziekte van Crohn. Het vergelijken van de veranderingen in het microbioom en biomarkers van de Crohn-patiënten en gezonde huisgenoten kan nieuwe aanknopingspunten geven voor betere dieetbehandelingen van IBD-patiënten.

Curriculum Vitae

Vera Peters (1993) studeert Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Maag-, Darm- en Leverziekten van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Towards dietary assessment and interventions for patients with Inflammatory bowel disease.”