Over ons Actueel Evenementen Promoties

Exploring Indonesian preservice physics teachers’ development of physics identity and physics teacher identity

The role of multiple representations
Promotie:Mw. N. (Nuril) Munfaridah
Wanneer:25 januari 2022
Aanvang:09:00
Promotors:L. (Lucy) Avraamidou, Prof, prof. dr. M.J. (Martin) Goedhart
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Exploring Indonesian preservice physics teachers’ development
of physics identity and physics teacher identity

De identiteit van de natuurkundeleraar

Nuril Munfaridah onderzocht  de ontwikkeling van de identiteit van natuurkundeleraren in opleiding, zowel hun natuurkunde-identiteit als hun natuurkundeleraaridentiteit, tijdens een cursus die gebruik maakt van Meerdere Representaties (MR) instructies. Het onderzoek is gebaseerd op onderzoeksresultaten die aantonen dat specifieke instructiebenaderingen de ontwikkeling van identiteit kunnen beïnvloeden.

De studie begon met een systematisch literatuuronderzoek over de rol van MR-instructies in natuurkundeonderwijs, specifiek gericht op bachelorstudenten. Daarna werd een inleidende universitaire natuurkundecursus opnieuw ontworpen om MR-instructies te integreren. Vervolgens werd een quasi-experimenteel onderzoek uitgevoerd om de ontwikkeling van de natuurkunde-identiteit van 61 natuurkundedocenten in opleiding te onderzoeken. Ten slotte werd een kwalitatieve casestudie uitgevoerd die gericht was op het onderzoeken van de identiteitsontwikkeling van 21 natuurkundeleraren in opleiding.

De resultaten van het onderzoek lieten zien dat de ontwikkeling van natuurkunde-identiteit en natuurkundeleraaridentiteit direct verband houdt met ‘competentie’, wat verwijst naar conceptueel begrip en probleemoplossend vermogen. Daarnaast blijkt de ontwikkeling van natuurkunde-identiteit gerelateerd te zijn aan ‘zelfbeeld’ en ‘interesse’. Deze bevindingen hebben implicaties voor toekomstig onderzoek gericht op het ondersteunen van identiteitsontwikkeling van natuurkundedocenten in opleiding.