Exploring Indonesian preservice physics teachers’ development of physics identity and physics teacher identity
Promotie: | Mw. N. (Nuril) Munfaridah |
Wanneer: | 25 januari 2022 |
Aanvang: | 09:00 |
Promotors: | L. (Lucy) Avraamidou, Prof, prof. dr. M.J. (Martin) Goedhart |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Science and Engineering |
De identiteit van de natuurkundeleraar
Nuril Munfaridah onderzocht de ontwikkeling van de identiteit van natuurkundeleraren in opleiding, zowel hun natuurkunde-identiteit als hun natuurkundeleraaridentiteit, tijdens een cursus die gebruik maakt van Meerdere Representaties (MR) instructies. Het onderzoek is gebaseerd op onderzoeksresultaten die aantonen dat specifieke instructiebenaderingen de ontwikkeling van identiteit kunnen beïnvloeden.
De studie begon met een systematisch literatuuronderzoek over de rol van MR-instructies in natuurkundeonderwijs, specifiek gericht op bachelorstudenten. Daarna werd een inleidende universitaire natuurkundecursus opnieuw ontworpen om MR-instructies te integreren. Vervolgens werd een quasi-experimenteel onderzoek uitgevoerd om de ontwikkeling van de natuurkunde-identiteit van 61 natuurkundedocenten in opleiding te onderzoeken. Ten slotte werd een kwalitatieve casestudie uitgevoerd die gericht was op het onderzoeken van de identiteitsontwikkeling van 21 natuurkundeleraren in opleiding.
De resultaten van het onderzoek lieten zien dat de ontwikkeling van natuurkunde-identiteit en natuurkundeleraaridentiteit direct verband houdt met ‘competentie’, wat verwijst naar conceptueel begrip en probleemoplossend vermogen. Daarnaast blijkt de ontwikkeling van natuurkunde-identiteit gerelateerd te zijn aan ‘zelfbeeld’ en ‘interesse’. Deze bevindingen hebben implicaties voor toekomstig onderzoek gericht op het ondersteunen van identiteitsontwikkeling van natuurkundedocenten in opleiding.